(المديح النبوي عند العلامة أنور شاه الكشميري وأمير الشعراء أحمد الشوقي ( دراسة تحليلية موازنة خلال الأبيات المختارة)

  • Dr. Qadeera saleem Assistant Professor, Faculty of Arabic, International Islamic University, Islamabad
Keywords: Prophetic Praise, Allāmah Anwar Shāh Kashmīrī, Aḥmad Al-Shawqī

Abstract

This research is dealing with expressing the experience of the two poets, flowing the love of the Prophet (may God bless him) from their hearts, and revealing the features of their poetry and the symbols of the lessons and advices for the Muslim Ummah. It also tries to find out the aesthetic values of the art of praise, to express Islamic instructions, advocacy and guidance. It focuses on the distinctive style of expressing religious emotions emanating from hearts filled with honesty and loyalty.The research includes the concept of praise, life history of the two poets, the analytical study of the selected verses, and the comparative study of the two poets. The research concludes with the required summary, to be accompanied by the references related to article.

References

زكي مبارك، المدائح النبوية، القاهرة: مطبعة الشعب،ص ٨١.

Zakī Mubārak, Al-madā’iḥ al-Nabawiyya, Al-Qāhira, Maṭba’ Al-Sha’b, Pg no. 81

قدامة بن جعفر ، نقد الشعر، قسطنطنية:مطبعة الجوانب،١٣٠٥هـ،ص٥.

Qadāma ibn Ja’far, Naqd al-Shai’r, Qastuntunya, Maṭba’ al-Jawānib, 1305H, pg no. 5

سامي الدهان، المديح من فنون الأدب العربي، القاهرة : دار المعارف، ص٨.

Sāmī al-Dihān, Al-Madīḥ min Funūn al-Adab al-Arabī, pg no. 8

. أحمد قبش،تاريخ الشعر العربي الحديث،دار الجيل،ص٣٥.

Aḥmad Qabsh, Tārīkh al-Shai’r al-Arabī al-Ḥadīth, Dār al-Jīl, pg no. 35

الدكتور محمد صدر الحسن الندوي، المدائح النبوية في الهند، أورنك آباد: مطبعة أومية، ۲۰۰۷م، ص۱۹

Dr Muḥammad Ṣadar al-Ḥasan al-Nadwī, Al-madā’ih al-Nabawiyya fī al-Hind, pg no. 19

البنوري، العلامة محمد يوسف، نفحة العنبر في حياة إمام العصر الشيخ أنور، كراتشي : المجلس العلمي ،1969م، ص١.

Al-Binawrī, al-‘Allāmah Muḥammad Yūsuf, Nafḥat al-Anbar fī Ḥayāt Imām al-‘Aṣr al-Shaykh Anwar, pg no. 1

المرجع نفسه، ص٤.

Ibid, pg no. 4

المرجع نفسه.ص١٧٩.

Ibid, pg no. 179

الدكتور علي عشري زايد، عن بناء القصيدة العربية الحديثة، القاهرة: مطبع ابن سينا، ٢٠٠٢م، ص١٤٧.

Dr Alī ‘Ashrī Zāyed, ‘An Binā’ al-Qaṣīda al-Arabiyah al-Ḥadīthiya, Al-Qāhira, Maṭba’ ibn Sīna, 2002, pg no. 147

وليد قصّاب، قضية عمود الشعر في النقد العربي القديم، مصر: دار الفكر المعاصر ، ۲۰۱۰م، ص ١٥٤.،۱۷۹

Walīd Qaṣṣāb, Qaḍyah ‘Umūd al-Shai’r fī al-Naqd al-Arabī al-Qadīm, pg no. 154,179

أبوهلال العسكري،الصناعتين، تحقيق :علي محمد البجاوي، دار إحياء الكتب العربية ، ۱۹۵۲م، ص٥٨.

Abū Hilāl al-Askarī, al-Ṣanā’tayn, research: Ali Muḥammad al-Bajāwī, pg no. 57

البنوري، العلامة محمد يوسف، نفحة العنبر في حياة إمام العصر الشيخ أنور، كراتشي : المجلس العلمي، ۱۹۶۹م، ص١٨٢.

Al-Binawrī, al-‘Allāmah Muḥammad Yūsuf, Nafḥat al-Anbar fī Ḥayāt Imām al-‘Aṣr al-Shaykh Anwar, pg no. 182

المرجع نفسه،ص١٨٠.

Ibid, pg no. 180

شكيب أرسلان، شوقي أو صداقة أربعين سنة ، القاهرة: مطبعة عيسى البابي الحلبي.١٩٣٦م، ص٩١.

Shakīb Arsalān, Shawqī Au Ṣadaqah Arba’īn Sanah, Al-Qāhirah, Maṭba’ ‘Īsa al-Bābī al-Ḥalbī, 1936, pg no. 91

شوقي ضيف، شوقي شاعر العصر الحديث، القاهرة: دار المعارف، ١٩٧٥م،ص ٧٧.

Shawqī Ḍayf, Shawqī Shā’ir al-‘Aṣr al-Ḥadīth, Al-Qāhirah, Dār al-Muārif,1975, pg no. 77

عبد الرحمن الرافعي، شعراء الوطنية ، القاهرة : مكتبة النهضة المصرية، ١٩٥٤م،ص٨١.

‘Abd al-Reḥman al-Rāfi’ī, Shu’arā al-Waṭaniya, al-Qāhirah, Maktabah al-Nahḍa al-Miṣriyah, 1954, pg no. 81

محمد مندور، أحمد شوقي ، بيروت: منشورات المكتب التجاري ، ١٩٧٠م،ص١٨.

Muḥammad Mandūr, Aḥmad Shawqī, Beirūt, Manshūrat al-Maktab al-Tijārī, 1970, pg no. 18

أحمد شوقى،الشوقيات،بيروت:دار الكتاب العربي،ج١،ص١

Aḥmad Shawqī, al-Shawqiyāt, Beirūt, Dār al-Kitāb al-Arabī, Vol 1, pg no. 1

العلامة القاضي أبو الفضل عياض اليحصبي، كتاب الشفاء بتعريف حقوق المصطفى، بيروت : المكتبة العصرية،٢٠٠٢م،ص٢٢.

Al-‘Allāmah al-Qaḍī abū al-Faḍl Ayyaz al-Yaḥṣabī, Kitāb al-Shifā bi-Ta’rīf Huqūq al-Muṣṭafā, Beirūt, al-Maktabah al-‘Aṣriya, 2002, pg no. 22

. محمد بن يوسف الشهير بأبي حيان الأندلسي الغرناطي، تفسير البحر المحيط،بيروت: دارالفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ١٩٨٣م،ط٢،ج١ص١٧.

Muḥammad ibn Yūsuf al-Shahīr bi-Abī Ḥayyān al-Andulusī al-Gharnāṭī, Tafsīr al-Baḥr al-Muhīṭ, Beirūt : Dār al-Fikr li al-Ṭabā’ah wa al-Nashr wa al-Tawzī’, 1983, 2nd edition, vol 1, pg no. 17

الفتح:٢٩

Al-fatḥ:29

التوبة: ١٢

Al-Tawbah:12

الرحمن: ١-٢

Al-raḥmān

المرجع نفسه،ص١٩.

Ibid, pg no. 19

الكهف :٦٥

Al-qahf:65

الشيخ إبراهيم القطان، تيسير التفسير، عمان:مطابع الجمعية العلمية الملكية، ١٩٨٣م.ج٣،ص٣٣.

Al-Shaykh Ibrahim al-Qaṭān, Taysīr al-Tafsīr, ‘Umān: Maṭābi’ al-Jam’iyah al-‘ilmiyah al-Mulkiyah, 1983, vol 3, pg no. 33

النساء:٣٤

Al-nisā’:34

. أبو الحسن مسلم بن الحجاج بن مسلم ، صحيح مسلم،ديوبند: شركة مختار،ج٢، ص ١٠٣.

Abū al-Ḥasan Muslim ibn al-Ḥajjāj ibn Muslim, Ṣaḥīḥ Muslim, Deoband, Sharikah Mukhtār, vol 2, pg no. 103

المرجع نفسه،١٠٤.

Ibid, pg no.104

المرجع نفسه.وأخرجه ابن خزيمة في صحيحه ٤/٧٨ عن أم كلثوم بنت علقمة بن أبي معيط أخت الوليد بن عقبه وأخت عثمان بن عفان لأمه، أسلمت قديماوصلت للقبلتين وهاجرت إلى الحبشة، ثم هاجرت إلى المدينة المنورة ماشية.أخرجه الحاكم فى المستدرك١/٤٠٦،وقال هذا حديث صحيح على شرط مسلم، ووافقه الذهبي.

Same as above also Ibn Khuzaymah reported it his Ṣaḥīḥ 4/78, the chain is mentioned, Ḥākim has also reported in his Mustadrak 1/406, says this ḥadīth is of ṣaḥīḥ grade on condition of Imām Muslim, Imām Zahabī also favours it.

المرجع نفسه.

Ibid

هو الإمام شرف الدين محمد بن سعيد بن حماد الصنهاجي البوصيري، الذي ذاعت شهرته في الآفاق بـ"مدائحه النبوية" التي تميزت بروحها العذبة وعاطفتها الصادقة، وروعة معانيها، وجمال تصويرها، ودقة ألفاظها، وحسن سبكها، وبراعة نظمها، فكانت بحق مدرسة لشعراء المدائح النبوية من بعده، ومثالا يحتذيه الشعراء لينسجوا على منواله، ويسيروا على نهجه، فظهرت قصائد عديدة في فن المدائح النبوية، أمتعت عقل ووجدان ملايين المسلمين على مرّ العصور، ولكنها كانت دائمًا تشهد بريادة الإمام البوصيري لهذا الفن بلا منازع .ونظم البوصيري الشعر منذ حداثة سنه وله قصائد كثيرة، ويمتاز شعره بالرصانة والجزالة، وجمال التعبير، والحس المرهف، وقوة العاطفة، واشتهر بمدائحه النبوية،أجاد استعمال البديع فيها، كما برع في استخدام البيان، ولكن غلبت عليه المحسنات البديعية في غير تكلف؛ وهو ما أكسب شعره ومدائحه قوة ورصانة وشاعرية متميزة لم تتوفر لكثير ممن خاضوا غمار المدائح النبوية والشعر الصوفي.

الحجرات:١٠

Al-ḥujurāt

أحمد هاشمى، جواهر البلاغة،بيروت:دار إحياء التراث العربي للطباعة والنشر والتوزيع، ص١٣٩.

Aḥmad Hāshmī, Jawāhir al-Balāghah, Beirūt, Dār Iḥyā al-Turāth al-Arabī, li al-Ṭabā’ah wa al-Nashr wa al-Tawzī’, pg no. 139

Published
2020-12-28
Section
Articles