قرآنى اصطلاح الجاهلية :ایک تحقیقی مطالعہ

  • Irfan Khalid Dhillun Associate Professor/HOD Department of Islamic Studies, University of Engineering and Technology, Lahore
  • Muhammad Tahir Mustafa Associate Professor ,Department of Islamic Thought and Civilization,UMT,Lahore
Keywords: Al-Jahihiliyyah, Ignorance, Ḥukm AlJāhiliyyah

Abstract

Arabic word Al-Jahihiliyyah in its linguistic meaning is “the ignorance”. But as a Qur’ānic terminology, it does not mean the ignorance or lack of knowledge, education, information or awareness in general sense. The Holy Qur’ān takes the word Al-Jahihiliyyah as an age before the dawn of Islamic civilization of which foundation was laid by the Holy Prophet ﷺ. People before the dawn of Islam were ignorant of the laws of Allah Almighty and the messages of His Holy Prophets peace be upon them. They left and rejected those laws and messages and followed their own rituals which were damaging their rights and moralities. In brief this term is used as an antonym to Islam. The Holy Qur’ān mentions the term Al-Jahihiliyyah in four aspects: Zann Al-Jahihiliyyah i.e. false thought about Allah, thought fit for the age of idolatry, Huk’m Al-Jahihiliyyah i.e. Law of Ignorance, Tabarruj Al-Jahihiliyyah displaying the fineries as women as done in the days of ignorance and Ḥim’yatul Jahihiliyyah i.e. the arrogance of paganism. The Muslim scholars have view point of a “modern Jahihiliyyah “. It means that any society even after the dawn of Islam, stands on the laws repugnant the injunctions of Islam, is ignorant and is in the state of Jahihiliyyah. This article explores Qur’ānic the term Al-Jahihiliyyah in the light of the revealed texts of the Holy Qur’ān, the sayings of the Holy Prophet ﷺ, the views of Muslim predecessor and successor scholars and examples from the human history.

Author Biography

Irfan Khalid Dhillun, Associate Professor/HOD Department of Islamic Studies, University of Engineering and Technology, Lahore

Associate Professor/HOD Department of Islamic Studies, University of Engineering and Technology, Lahore

References

- زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي الرازي (المتوفى: 666ھ)، مختار الصحاح، مكتبة لبنان 1986ء، باب الجيم، زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي الرازي (المتوفى: 666ھ)، مختار الصحاح، مكتبة لبنان 1986ء، باب الجيم، ص 49

Al-Rāzī, Zayn Al-Dīn Abu Abdullah Muḥammad bin Abi Bakr bin Abdul Qādir, Mukhtār Al-Ṣiḥāḥ,ׅ (Lebanon: Maktaba, 1986) p 49

احمد امين (م1954ء)، فجر الإسلام، مطبعة الاعتماد بشارع حسن الاكبر بمصر 1/83-84

Aḥmad Amīn, Fajr al-Islam, (Egypt: Maktabatul I’temād) p 83-84

البخارى، محمد بن اسماعيل (م 265ھ)، صحيح البخارى، كِتَاب الْإِيمَانِ ،بَاب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ وَلَا يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلَّا بِالشِّرْكِ، ابن كثير، دمشق، بيروت 1423ھ/2002م، ص 18

Al-Bukhārī, Muḥammad bin Ismā’īl, Saḥiḥ Al-Bukhārī, (Damascus, Beirut: Dār Ibn Kathīr, 2002), p 18

محمد بن علي التهانوي (م بعد 1158ه) كشف اصطلاحات الفنون و العلوم، 1/ 547

Al-Thānavī, Muḥammad bin Ali, Kasshhāf Isׅtalaḥāt Al-Funūn wa Al-’Ulūm, 1:547

مودودى، سيد ابوالاعلى(م 1979ء)،تفهيم القرآن، اداره تعمير انساتيت لاہور 1976ء، 4/91

Mawdūdī, Sayyid Abul A’lā, Tafhīm ul Qur’ān, (Lahore: Idāra Ta’mīr Insāniyat, 1976), 4:91

سيد احمد حسن محذت دهلوى (م 1920ء)، احسن التفاسير، المكتبة السلفية شيش محل روڈ لاهور 1401ھ/1980ء، 2/66

Aḥmad Ḥasan, Sayyid, Aḥsan Al-Tafasīr, (Lahore: Al-Maktaba Al-Salafiyyah, 1980), 2:66

الترمذى، محمد بن عيسى (م279ھ)،سنن الترمذى و هو الجامع الكبير، كِتَاب تَفْسِيرِ الْقُرْآنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، بَاب وَمِنْ سُورَةِ الْحَجِّ، مركز البحوث و قنية المعلومات دارالتاصيل، القاهرة مصر 1437ھ/ 2016م، 4/186

Al-Tirmidhī, Muḥammad bin ‘Īsā, Sunan Al-Tirmidhī, (Cairo, Dār Al-Taṣīl, 2016), 4:186

ابن تيمية، احمد بن عبدالحليم (م 728ھ)، اقتضاء الصراط المستقيم لمخالفة اصحاب الجحيم ، دار اشبيلية الرياض، 1419ھ/1998م، ص 254

Ibn-e-Taymiyyah, Aḥmad bin Abdul Ḥalīm, Iqtiḍa Al-Ṣirāt Al-Mustaqīm, (Al-Riyādh, Dār Ashbīliyah, 1998), p 254

تفصيل ملاحظہ ہو: ابن هشام، عبدالملك(م 213ھ / 218ھ)، السيرة النبوية، دارالكتاب العربى بيروت 1410ھ/1990م، 1/362

Ibn-e-Hisshhām, Al-Sīrah Al-Nabawiyyah, (Beirut, Dār Al-Kitāb Al-Arabi, 1990), 1:362

احمد امين، فجر الإسلام 1/92، متن كا اردوترجمہ: فجر الإسلام، مترجم عمر احمد عثمانى، اداره طلوع اسلام گلبرگ لاہور1967ء، 1/251- 252

Aḥmad Amīn, Fajr Al-Islam, (Lahore, Idāra Ṭalu᷾ Islam, 1967), 1:251-252

السيد محمد مرتضى الحسينى الزبيدى (م1790ء)،تاج العروس من جواهر القاموس، الباب النون، مؤسسة الكويت 1421ھ/2001م، 15/365

Al-Zabīdī, Muḥammad Murtaḍa Al-Ḥusaynī, Tāj Al-‘Urūs min Jawāhir Al-Qamūs, (Kuwait, Mu’assisa Al-Kuwait, 2001), 15:365

تفصيل ديكھيں: اٰل عمران3: 153، 154

Ᾱl-‘Imrān, 3:153-154

الزمخشرى، ابوالقاسم جار الله محمود بن عمر الخوارزمى (م 538ھ)، تفسير الكشاف عن حقائق التنزيل و عيون الاقاويل فى وجوه التاويل، دارالمعرفة بيروت لبنان 1430ھ/2009م، ص 200

Al-Zamakhsharī, Jārullah Maḥmood, Tafsīr Al-Kasshhāf, (Beirut, Dār Al-Ma’rifah, 2009), p 200

ال عمران3: 154

Ᾱl-‘Imrān, 3:154

ابن القيم ،شمس الدين ابى عبدالله محمد بن ابى بكر الجوزية (م 751ھ)، زاد المعاد فى هدى خير العباد، دارالكتاب العربى بيروت 1425ھ/ 2005م، ص 506

Ibn Al-Qayyim, Muḥammad bin Abi Bakr, Zād Al-Mua᷾ād fi Hadyi Khair Al-I᷾bād, (Beirut, Dār Al-Kitāb Al-A᷾rabi, 2005), p 506

قاضى ثناء الله پانى پتى (م 1810ء)، تفيسر مظهرى، دارالاشاعت اردو بازار كراچى 1999، 2/261

Sanā’Ullah, Qaḍī, Tafsīr Maẓharī, (Karachi, Dār Al-Ishā’at, 1999), 2:261

اصلاحى، امين احسن (م 1997ء)،تدبر قرآن، فاران فاونڈيشن لاہور 2009ء/1430ھ، 2/196

Iṣlaḥi, Amīn Aḥsan, Tadabbur-e-Qur’ān, (Lahore, Farān Foundation, 2009), 2:196

الطبرى، ابوجعفر محمد بن جرير (م 310ھ)، جامع البيان عن تاويل آي القرآن، مركز البحوث والدراسات العربية والاسلامية بدار هجر القاهرة 1422ھ/2001م۔ القرطبى، ابوعبدالله محمد بن احمد (م671ھ)، الجامع لأحكام القرآن فى المبيّن لما تضمّنه من السنّة و آي الفرقان، 19/335، مؤسسة الرسالة بيروت 1427ھ/2006م، 21/309

Al-Ṭabarī, Muḥammad bin Jarīr, Jami᷾ Al-Biyān (Cairo, Centre for Research and Studies of Arabic and Islam, 2001), Al-Qurṭubī, Muḥammad bin Aḥmad, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, (Beirut, Mu’assasatul Risālah, 2006), 21:309

مودودى، سيد ابوالاعلى (م 1979ء)، تفهيم القرآن، اداره ترجمان القرآن لاہور 1976ء، 5/60

Mawdūdī, Sayyid Abul Al-‘Alā, Tafhīm Al-Qur’ān, (Lahore, Idāra Tarjamān Al-Qur’ān, 1976), 5:60

احمد امين (م1954ء)، ضحى الاسلام، مطبعة الاعتماد بشارع حسن الاكبر لصاحبها محمود الخضرى 1352ھ/1934ء،ص 20

Aḥmad Ameen, Ḍhuḥā Al-Islām, (MAṭba’ al-‘Itemād, 1934), p 20

البخارى، محمد بن اسماعيل (م 256ھ) صحيح البخارى، كتاب تفسير القرآن، سورة المنافقون، بَاب قَوْلُهُ: سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ، ص 1241

Al-Bukhārī, Ṣaḥiḥ Al-Bukhārī, Chapter Tafsīr Al-Qur’ān, p 1241

الترمذى، كِتَاب تَفْسِيرِ الْقُرْآنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، بَاب وَمِنْ سُورَةِ الْحُجُرَاتِ، 4/251، 252

Al-Tirmidhī, Sunan Al-Tirmidhī, 4:251-252

مسلم، مسلم بن الحجاج (م261ھ)، صحيح مسلم، كِتَاب الْإِمَارَةِ، بَاب وُجُوبِ مُلَازَمَةِ جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ عِنْدَ ظُهُورِ الْفِتَنِ وَفِي كُلِّ حَالٍ وَتَحْرِيمِ الْخُرُوجِ عَلَى الطَّاعَةِ وَمُفَارَقَةِ الْجَمَاعَةِ، دار طيبة بالرياض 1427ھ/2006م، ص 896

Muslim, Muslim ibn Al-Ḥajjāj, Ṣaḥiḥ Muslim, (Al-Riyādh, Dār Ṭaybah, 2006) p 896

القرطبى، ابوعبدالله محمد بن احمد (م 671ھ)، الجامع لأحكام القرآن فى المبيّن لما تضمّنه من السنّة و آي الفرقان، مؤسسة الرسالة بيروت،1427ھ/2006م، 19/335

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, (Beirut, Mu’assasatul Risālah, 2006), 19:335

حواله بالا 19/335

Ibid, 19:335

الفتح48: 25-26

Al-Fatḥ, 48:25-26

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن، 21/309

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān, 21:309

پير كرم شاه(م1995ء)، ضياء القرآن، ضياء القرآن پبليكيشنز، گنج بخش روڈ لاہور 1995ء، 4/562

Pīr Karam Shah, Ḍiā Al-Qur’ān, (Lahore, Ḍiā Al-Qur’ān Publications, 1995), 4:562

مودودى، تفهيم القرآن، 5/60

Mawdūdī, Tafhīm Al-Qur’ān, 5:60

السيوطى، جلال الدين عبدالرحمن بن ابى بكر (م 911ھ)،الدر المنثور فى تفسير بالماثور، دارالفكر بيروت لبنان 1433ھ/2011م، 3/98

Al-Suyūṭī, Abdul Raḥmān bin Abi Bakr, Al-Durr Almanthūr fi Tafsīr bil Mathūr, (Beirut, Dār Al-fikr, 2011), 3:98

المائدة4: 50

Al-Mā’idah, 4:50

الزمخشرى، ابوالقاسم جار الله محمود بن عمر (م538ھ)، تفيسر الكشاف عن حقائق التنزيل و عيون الأقاويل فى وجوه التأويل، دارالمعرفة بيروت لبنان 1430ھ/2009م، ص 294

Al-Zamakhsharī, Jārullah Maḥmood, Tafsīr Al-Kasshhāf, (Beirut, Dār Al-Ma’rifah, 2009), p 294

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 8/503

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,8:503

سيد قطب (م 1966ء)، فى ظلال القرآن، دار الشروق القاهرة 1972ء، 2/542

Sayyid Quṭub, Fī Ẓilāl Al-Qur’ān, (Cairo, Dār Al-Shurūq, 1972), 2:542

مفتى محمد شفيع(1976ء)، معارف القرآن، مكتبة معارف القرآن كراچى 1429ھ/2008ء 3/159

Muḥammad Shafi᷾, Muftī, Mu’ārif Al-Qur’ān, (Karachi, Maktiba Mua᷾rif Al-Qur’ān, 2008), 3:159

اصلاحى، تدبر قرآن 2/537

Iṣlaḥi, Tadabbur-e-Qur’ān, 2:537

بير كرم شاه، ضياء القرآن 1/480

Pīr Karam Shah, Ḍiā Al-Qur’ān, 1:480

ابوالوفاء ثناء الله امرتسرى (1948ء)، تفسير ثنائى، مكتبه قدسيه اردو بازار لاهور 2002ء، 1/363

Thanāullah Amartsarī, Tafsīr Thanā’ī, (Lahore, Maktaba Qudsiyah, 2002), 1:363

السيوطى، الدر المنثور فى تفسير بالماثور، 3/97

Al-Suyūṭī, Al-Durr Almanthūr fi Tafsīr bil Mathūr, 3:97

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن 8/43

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 8:43

ثناء الله، القاضى محمد العثمانى الحنفى المطهرى (1125ھ)، تفسير المظهرى، دار احياء التراث العربى بيروت لبنان 1425ھ/2004م، 3/337

Thanāullah, Muḥammad Al-Uthmānī, Tafsīr Al-Maẓharī, (Beirut, Dār Iḥyā Al-Turāth Al-A᷾rabi, 2004), 3:337

ابن هشام، السيرة النبوية ﷺ، 2/208

Ibn-e-Hishām, Al-Sīrah Al-Nabawiyyah ﷺ, 2:208

المائدة4: 50

Al-Mā’idah, 4:50

ابن الجوزى، ابوالفرج جمام الدين عبدالرحمن بن على (م 597ھ)، زاد المسير فى علم التفسير، المكتب الاسلامى، دار ابن حزم بيروت لبنان، 1423ھ/2002م، ص 389-390

Ibn Al-Jawzī, A᷾bdur Raḥmān bin A᷾li, Zād Al-Masīr fi ‘Ilm Al-Tafsīr, (Beirut, Al-Maktab Al-Islami, 2002) p 289-390

الأحزاب33: 32، 33

Al-Aḥzāb, 33:32-33

محمد بن مكرم بن منظور الأفريقي المصري (م711ھ)،لسان العرب، حرف جيم، برج، دار صادر، بيروت، 2/211

Ibn Al-Manẓūr, Muhāmmad bin Mukrim, Lisān Al-A᷾rab, (Beirut, Dār Ṣādir), 2:211

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/97

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,19:97

السمرقندى، ابوالليث نصر بن محمد بن احمد (م325ھ)، بحرالعلوم، دارالكتب العلمية بيروت لبنان 1413ھ/1993م، 3/49

Al-Smarqandī, Naṣr bin Muḥammad, Baḥr ul ‘Ulūm, (Beirut, Dār Al-Kutub Al-I᷾lmiya, 1993), 3:49

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن 17/142

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 17:142

مودودى، تفهيم القرآن، مكتبة تعمير انسانيت لاهور 1976ء، 4/91

Mawdūdī, Tafhīm Al-Qur’ān, 4:91

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/98

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,19:98

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن 17/142

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 17:142

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/98

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,19:98

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/98-99۔ ابن كثير، البداية و النهاية 6/183-184

Ibid, 19:98-99, Ibn Kathῑr, Al-Bidāyah wa Al-Nihāyah, 6:183-184

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن 17/142

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 17:142ٍ

ابن الجوزى، زاد المسير، 1124

Ib’n Al-Jawzī, Zād Al-Masīr, p 1124

السمرقندى، بحر العلوم، 3/49

Al-Smarqandī, Baḥr ul ‘Ulūm, 3/49

الثعلبى، ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهيم (م427ھ)، الكشف والبيان عن تفسير القرآن، دار التفسير جدة 1436ھ/2015م، 21/420

Al-Tha’labī, Aḥmad bin Muḥammad, Al-Kashf wa Al-Biyān a᷾n Tafsīr Al-Qur’ān, (Jeddah, Dār-Al-Tafsīr, 2015), 21:240

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن 17/142

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 17:142

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/99

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,19:99

ثعلبى، الكشف و البيان 21/420

Al-Tha’labī, Al-Kashf wa Al-Biyān, 21:240

البغوى، ابومحمد محمد بن الحسين بن مسعود (م516ھ)، تفسير البغوى "معالم التنزيل"، دار طيبة الرياض 1411ھ، 7/350

Al-Baghawī, Muḥammad bin Al-Ḥussayn bin Masu᷾d, Tafsīr Al- Baghawī, (Al-Riyādh, Dār Ṭaybah, 1411ھ), 7:350

ابن الجوزى، زاد المسير، ص 1124

Ibn Al-Jawzī, Zād Al-Masīr, p 1124

القرطبى، الجامع لأحكام القرآن، 17/143

Al-Qurṭubī, Al-Jāmi᷾ li Aḥkām Al-Qur’ān, 17:143

حواله بالا 17/142

Ibid, 17:142

ابن كثير، البداية و النهاية، 6/183

Ibn Kathῑr, Al-Bidāyah wa Al-Nihāyah, 6:183

اصلاحى، تدبر قرآن، 6/222

Iṣlaḥi, Tadabbur-e-Qur’ān, 6:222

حواله بالا، تدبر قرآن، 6/221

Ibid, 6:221

النجم53: 50

Al-Najm, 53:50

البغوى، تفسير البغوى 7/350

Al-Baghawī, Tafsīr Al- Baghawī, 7:350

حواله بالا، 7/350

Ibid, 7:350

فخرالدين الرازى، ابوعبدالله محمد بن عمر بن الحسن (م604ھ)، تفسير الفخر الرازى المشتهر بالتفسير الكبير و مفاتيح الغيب، دار الفكر بيروت لبنان، 1401ھ/1981م، 25/210

Fakhr Al-Dīn Al-Rāzī, Muḥammad bin U᷾mar, Tafsīr Al-Fakhr Al-Rāzī, (Beirut, Dār Al-Fik’r, 1981), 25:210

ثناء الله، تفيسر مظهرى 9/250

Thanāullah, Tafsīr Maẓharī, 9:250

مفتى محمد شفيع، معارف القرآن 7/133

Muḥammad Shafi᷾, Muārif Al-Qur’ān, 7:133

مسلم، صحيح مسلم، كِتَاب الْمناسك، بَاب حَجَّةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، 3/465

Muslim, Ṣaḥiḥ Muslim, 3:465

البخارى، صحيح البخارى، كِتَاب الْإِيمَانِ ،بَاب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ وَلَا يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلَّا بِالشِّرْكِ، ص 18

Al-Bukhārī, Ṣaḥiḥ Al-Bukhārī, p 18

الطبرى، جامع البيان عن تاويل آي القرآن 19/99-100

Al-Ṭabarī, Jami᷾ Al-Biyān,19:99-100

ابن تيمية، اقتضاء الصراط المستقيم لمخالفة اصحاب الجحيم، ص 258

Ibn-e-Taymiyyah, Iqtiḍā Al-Ṣirāṭ Al-Mustaqīm, p 258

حواله بالا، ص 259

Ibid, p 259

البخارى، صحيح البخارى، كِتَاب الشَّهَادَاتِ، بَاب لَا يَشْهَدُ عَلَى شَهَادَةِ جَوْرٍ إِذَا أُشْهِدَ، ص 18

Al-Bukhārī, Ṣaḥiḥ Al-Bukhārī, p 18

مفتى محمد شفيع، معارف القرآن 7/133

Muhammad Shafi᷾, Muārif Al-Qur’ān, 7:133

سيد قطب ،جديد جاهليت، البدر پبلى كيشنز اردو بازار لاهور 1980ء، ص13

Sayyid Qutub, Jadīd Jāhiliyat, (Lahore Al-Badar Publications, 1980), p 13

سيد قطب، فى ظلال القرآن 2/542، اداره منشورات اسلامى، ملتان روڈ لاہور 1997ء

Sayyid Quṭub, Fi Ẓilāl Al-Qur’ān, (Lahore, Manshurāt Islami, 1997) 2:542

سيد قطب، جديد جاهليت،ص14

Sayyid Qutub, Jadīd Jāhiliyat, p 14

مودودى، تفهيم القرآن، 4/91

Mawdūdī, Tafhīm Al-Qur’ān, 4:91

سيد قطب، فى ظلال القرآن 5/382

Sayyid Quṭub, Fi Ẓilāl Al-Qur’ān, 5:382

سيد قطب، جديد جاهليت،ص14

Sayyid Qutub, Jadīd Jāhiliyat, p 14

مفتى محمد شفيع، معارف القرآن 7/125

Muḥammad Shafi᷾, Muārif Al-Qur’ān, 7:125

Published
2020-12-28
Section
Articles