مقامِ ابراہیم کی منتقلی، فقہی و تجزیاتی مطالعہ

The Transfer of Maqām-e-Ibrahim (The Station of Ibrahim) An Analytical Study

  • Hafiz Khalid Mahmood University of punjab
  • Dr. Muhammad Saad Siddiqui IIS, University of the Punjab, Lahore
Keywords: Maqām-e-Ibrahim, the Station of Abraham, Ḥajj, Maṭāf

Abstract

Maqām-e-Ibrahim (The Station of Abraham) is rightly considered one of the prominent place that is visited while performing ‘Umrah and Ḥajj.In recent days, a special jurisprudential issue related to this station has appeared; the transfer of this station to a farther place in the Mataf (courtyard of Ka’ba) as pilgrims  face difficulties while performing Tawāf (circumambulation). This article, using analytical methodology, explores contemporary discussion on this topic. The writers at first have provided the history of this station concluding that second caliph ‘Umar Fārūq was the one who installed imprint of Abraham at its current station. It clarifies that it was stationed at some other place during the prophecy. They after providing many arguments to prefer this opinion that second caliph Umer Fārūq had moved this imprint from its previous station (where it was during prophecy) to current one, have concluded that it would be permissible to transfer it to some farther place in alignment to its current station as this transfer will bring easiness for worshippers and pilgrims in performing Ṭawāf.

References

۔۔البقرۃ: 125

Al-Baqarah: 125

۔ ابن كثير،اسماعيل بن عمر، ابو الفداء، القرشی البصری ثم الدمشقی (المتوفى: 774ھ) المحقق: سامی بن محمد سلامۃ ،تفسير القرآن العظيم،دار طيبۃ للنشر والتوزيع، الطبعۃالثانيۃ 1420ھ- 1999 م،1/414

Ibn Kathīr, Ismā’īl ibn ‘Umar, (Died: 774H), Muḥaqqiq: Sāmī ibn Muḥammad in Salāmah, Tafsīr al-Qur’ān al-Azīm, Dār Ṭayba li al-Nashr wa al-Tawzī’, 2nd edition, 1420H, 1999AD, 414/1

۔ محولہ بالا

ibid

۔ ابن حجر،احمد بن علی ،ابو الفضل العسقلانی الشافعی،فتح الباری شرح صحيح البخاری، دار المعرفۃ،بيروت، 1379،8/169

Ibn Ḥajr, Aḥmad ibn Ali, abū al-Faḍl al-‘Asqalānī, Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Dār al-Ma’rifah, Beirūt, 8, 169/1379

۔ تفسیر ابن کثیر1/414،فتح الباری 8/169

Tafsīr Ibn Kathīr, 414/1; Fatḥ al-Bārī, 169/8

۔ الازرقی، محمد بن عبد الله بن احمد بن محمد بن الوليد بن عقبۃ بن الازرق، ابو الوليد الغسانی المكی (المتوفى: 250ھ) المحقق: رشدی الصالح ملحس،اخبار مكۃ وما جاء فيها من الآثار، دار الاندلس للنشر،بيروت،2/35

Al-Azraqī, Muḥammad ibn Abdullah ibn Aḥmad al-Azraq, abū al-Walīd al-Ghasānī al-Makkī, (Died: 250H), Muḥaqqiq: Rushdi al-Ṣāleh Malḥas, Akhbār Makkah wa mā Jā’a fīhā min al-Āthār, Dār al-Andlus li al-Nashr, Beirūt, 35/2

۔ ابن حمدان،سلیمان بن عبد الرحمٰن، نقض المبانی من فتوی الیمانی وتحقیق المرام فیما تعلق بالمقام، مطبعۃ المدنی،القاھرۃ، 1383ھ/1963م،ص77

Ibn Ḥamadān, Sulaymān ibn Abdul Rehman, Naqd al-Mabānī min Fatwa al-Yamānī wa Taḥqīq al-Marām fīmā Ta’alaqa bi al-Maqām, Maṭba’ah al-Madanī, al-Qāhirah, 1383H/1963AD, pg no: 77

۔ محمد بن ابراہيم بن عبد اللطيف آل الشيخ (المتوفى: 1389ھ)، جمع وترتيب وتحقيق: محمد بن عبد الرحمن بن قاسم،فتاوى ورسائل سماحۃ الشيخ محمد بن ابراہيم بن عبد اللطيف آل الشيخ، مطبعۃ الحكومۃ بمكۃالمكرمۃ، الطبعةالاولى، 1399 ھ،5/36

Muḥammad ibn Ibrahim Abd al-Latīf Āl Al-Shaykh (Died 1389H), Jam’ wa Tartīb wa Taḥqīq: Muḥammad ibn Abdul Rehman ibn Qāsim, Fatāwā wa Rasā’il Samāḥah al-Shaykh Abd al-Latīf Āl Al-Shaykh, Maṭba’ah al-Ḥukūmah bi Makah al-Mukarramah, 1st edition, 1399H, 36/5

۔ عبد اللہ بن زید آل محمود ، تحقیق المقال فی جواز تحویل المقام،المکتب الاسلامی للطباعۃ والنشر،س ن، 29

Abdullah ibn Zayd Āl Maḥmūd, Taḥqīq al-Maqāl fi Jawāz Taḥwīl al-Maqām, al-Maktab al-Islami li al-Ṭaba’ah wa al-Nashr, pg 29

۔ اخرجہ الازرقی فی اخبار مکۃ 2/33

Al-Azraqī fi Akhbār Makkah, 33/2

۔ المعلمی الیمانی، عبد الرحمٰن بن یحیٰ،تحقیق: علی بن حسن عبد الحمید،مقام ابراہیم علیہ وعلیٰ نبیّنا الصلوٰۃ والسلام،دار الرایۃ، الریاض، الطبعۃ الاولی،1417ھ،ص 58، روایت ِہذا کی تعلیل یہ کی گئی ہے کہ ازرقی مجہول الحال راوی ہیں، اور وہ اس واقعہ کے بیان کرنے میں متفرد ہیں،نیز اس کے دوسرے راوی ابن جریج بھی تدلیس میں مشہور ہیں۔

Al-Mu’alamā al-Yamānī, Abdul Rehman ibn Yaḥyā, Taḥqīq: Ali ibn Hassan Abdul Hamid, Maqām Ibrahim Alayhi wa Alā Nabiyyinā al-Ṣalāh wa al-Salām, Dār al-Rāyah, al-Riyad, 1st edition, 1417H, pg 58

۔ دیکھیے: نقض المبانی لابن حمدان ص79،اس کتاب میں مذکورہ ہے کہ ازرقی کو مجہول الحال کہنا درست نہیں ہے، کیوں کہ یہ جرح مبہم ہے، مفسر نہیں ہے، اور ابن جریج کی تدلیس کا جواب یہ ہے کہ تدلیس سے تو دیگر بہت سے آئمہ بھی محفوظ نہیں ہیں،صحیح قول یہ ہے کہ ابن جریج کی کثیر سے روایت بھی ثابت ہے، نیز یہ دونوں ثقہ راوی ہیں۔

Naqd al-Mabānī, pg 79

۔ مقام ابراہیم للمعلمی ص58

Maqām Ibrahim li Al-Mu’alamā, pg 58

۔ تحقیق المقال لابن محمود ، 92

Taḥqīq al-Maqāl li ibn Maḥmūd, pg 92

۔ الفاسی،محمد بن احمد بن علی، تقی الدين، ابو الطيب،المكی الحسنی (المتوفى: 832ھ)، شفاء الغرام باخبار البلد الحرام،دار الكتب العلميۃ، الطبعۃالاولى 1421ھ-2000م،1/323،ابن رجب ،زین الدین ابو الفرج، الحنبلی(795ھ)،فتح الباری بشرح صحیح البخاری،دار ابن الجوزی، السعودیۃ، الدمام،الطبعۃ الثانیۃ،1422ھ،2/307

Al-Fāsī, Muḥammad ibn Aḥmad, Taqī al-Dīn, (Died 832H), Shifā’ al-Gharām bi Akhbār al-Balad al-Ḥarām, Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1st edition, 1421H-2000AD, 323/1 ; Ibn Rajab al-Ḥanbali, (795H), Fatḥ al-Bārī bi Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Dār ibn al-Jawzī, al-Saudiyyah, al-Damām, 2nd edition, 1422H, 307/2

۔ نقض المبانی لابن حمدان،ص 40

Naqd al-Mabānī, pg 40

۔ تحقیق المقال لابن محمود ص46

Taḥqīq al-Maqāl, pg 46

۔ الجاثیۃ: 18

Al-Jāthiyah: 18

۔ الترمذی، محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، ، ابو عيسى (المتوفى: 279ھ)،سنن الترمذی،ابواب العلم،باب ماجآء فی الاخذ بالسنۃ، شرکۃمكتبۃ ومطبعۃمصطفى البابی الحلبی ،مصر، الطبعۃالثانيۃ، 1395 ھ- 1975 م،5/44،(2676)،ابن ماجۃ، محمد بن يزيد القزوينی، ابو عبد الله،(المتوفى: 273ھ) تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقی، سنن ابن ماجۃ، المقدمۃ،دار احياء الكتب العربيۃ،فيصل عيسى البابی الحلبی،س،ن،1/15(42)

واخرج الترمذی حدیث "اقتدوا۔۔" فی کتاب المناقب،5/609(3662)،و ابن ماجۃ فی المقدمۃ،1/37(97)

Al-Tirmidhī, Muḥammad ibn ‘Īsa, Abū ‘Īsa, (279H), Sunan al-Tirmidhī, Abwāb al-‘Ilm, Sharikah Maktabah wa Maṭba’ah Muṣtafā al-Bābī al-Ḥalabī, Miṣr, 2nd edition, 1395H-1975AD, 44/5, (2676) ; Ibn Mājah, Muḥammad ibn Yazīd al-Qazwīnī, (273H), Taḥqīq: Muḥammad Fu’ād Abdul Bāqī, Sunan ibn Mājah, al-Muqaddimah, Dār Iḥyā’ al-Kutub al-Arabiyyah, Fayṣal ‘Īsa al-Bābī al-Ḥalab, 15/1 (42), Kitāb al-Manāqib, 609/5 (3662), wa Ibn Mājah fi al-Muqaddimah, 37/1 (97)

۔ النسآء: 59

Al-Nisā’: 59

۔ مالک بن انس، اما م دار الہجرۃ، الاصبحی(179ھ)،المدونۃ الکبریٰ،دار الفکر ، بیروت،س،ن، 2/252

Mālik ibn Anas, Imām Dār al-Hijrah, (179H), al-Mudawwanah al-Kubrā, Dār al-Fikr, Beirūt, 252/2

۔ تفسیر ابن کثیر1/171، فتح الباری 8/169،فتاوی الشیخ ابن ابراہیم5/15

Tafsīr Ibn Kathīr, 171/1; Fatḥ al-Bārī, 169/8, Fatāwā al-Shaykh ibn Ibrahim 15/5

۔ البيہقی،احمد بن الحسين بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، ابو بكر (المتوفى: 458ھ) دلائل النبوة ومعرفۃ احوال صاحب الشريعۃ، دار الكتب العلميۃ،بيروت، الطبعۃالاولى،1405 ھ،2/63

Al-Bayhqī, Aḥmad ibn Hussayn, (458H), Dalā’il al-Nubuwwah wa Ma’rifah Aḥwāl Ṣāḥib al-Sharī’ah, Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirūt, 1st edition, 1405H, 63/2

۔ البغدادی،احمد بن علی بن ثابت بن احمد بن مہدی الخطيب ابو بكر، (المتوفى: 463ھ)، دراسۃ وتحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، تاريخ بغداد وذيولہ، دار الكتب العلمیۃ،بيروت، الطبعۃالاولى، 1417 ھ،5/121، ابن حجر العسقلانی، احمد بن علی بن محمد بن احمد ،ابو الفضل ، (المتوفى: 852)، المحقق: محمد عوامۃ، تقريب التہذيب، الناشر: دار الرشيد،سوريا، الطبعۃالاولى، 1406ھ-1986م،ص 358

Al-Baghdādī, Aḥmad ibn Ali al-Khatīb Abū Bakr, (463H), Dirāsah wa al-Taḥqīq: Muṣtafā Abdul Qādir Aṭṭā’, Tārīkh Baghdād wa Zuyūlah, Dār al-Kutub al’Ilmiyyah, Beirūt, 1st edition, 1417H, 121/5, ibn Ḥajr al-Asqalānī, Abū al-Faḍl, (852H), Muḥaqqiq: Muḥammad Awwāmah, Taqrīb al-Tahzīb, Dār al-Rashīd, Syria, 1st edition, 1406H-1986AD, pg 358

۔ علامہ ذھبی ؒ نے المیزان میں لکھا ہے کہ دار قطنی نے احمد بن کامل کو لیّن اور متساہل کہا ہے، لیکن خطیب بغدادی نے تاریخ ِ بغداد(5/120) میں انکی تعریف کی ہے،کہ:" سمعت ابا الحسن بن رزقویہ ذکر احمد بن کامل فقال: لم تر عینای مثلہ"نیز دار قطنی اپنی سنن میں ان سےبہ کثرت روایات نقل کرتے ہیں،۔مزید دیکھیے:تفسیر ابن کثیر 1/171، فتح الباری 8/169

Tārīkh Baghdād, 120/5; Tafsīr Ibn Kathīr, 171/1; Fatḥ al-Bārī, 169/8

۔ نقض المبانی لابن حمدان ص127

Naqd al-Mabānī, pg 27

۔ تحقیق المقال لابن محمود ص 45، 80

Taḥqīq al-Maqāl, pg 45,80

۔ محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملی، ابو جعفر،الطبری (المتوفى: 310ھ)، المحقق: احمد محمد شاكر ،جامع البيان فی تاويل القرآن، مؤسسۃالرسالۃ، الطبعۃالاولى، 1420 ھ – 2000 م،2/33،تفسیر ابن کثیر 1/169

Muḥammad ibn Jarīr, Abū Ja’far, al-Ṭabarī, (310H), Muḥaqqiq, Aḥmad Muḥammad Shākir, Jami’ al-Bayān fi Ta’wīl al-Qur’ān, Mu’assisah al-Risālah, 1st edition, 1420H-2000AD, 33/2, Tafsīr Ibn Kathīr, 169/1

۔ تحقیق المقال لابن محمود ص 14

Taḥqīq al-Maqāl, pg 14

عبد الرزاق بن ہمام بن نافع، ابو بكر،الحميری،اليمانی،الصنعانی(المتوفى: 211ھ)، المحقق:حبيب الرحمن الاعظمی ،المصنَّف، المجلس العلمی- الہند، المكتب الاسلامی،بيروت، الطبعۃالثانيۃ، 1403،5/48

Abdul Razzaq ibn Hammām, al-Ṣan’ānī, (211H), Muḥaqqiq: Ḥabib al-Rehman al-A’zamī, al-Muṣannaf, al-Majlis al-‘Ilmi, al-Hind, al-Maktab al-Islami, Beirūt, 2nd edition, 5, 1403/48

۔ محولہ بالا

ibid

۔ محمد بن اسماعيل،ابو عبدالله البخاری،الجعفی، المحقق: محمد زہير بن ناصر الناصر، الجامع المسند الصحيح المختصر من امور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننہ وايامہ،(صحيح البخاري)،کتاب الایمان والنذور،باب اذا اہدی مالہ علی وجہ النذر والتوبۃ،دار طوق النجاة، الطبعۃالاولى،1422ھ،8/141(6691)

Muḥammad ibn Ismā’īl, Abū Abdullah al-Bukhārī, al-Jشmi’ al-Musnad al-Ṣaḥīḥ al-MukhtaṢar min Umūr Rasul-Allah ﷺ wa Sunanihī wa Ayyāmihī, Kitāb al-Imān, Dār al-Ṭawq al-Najāh, 1st edition, 1422H, 141/8 (6691)

۔ النووی،يحیٰ بن شرف محی الدين ،ابو زكريا(المتوفى: 676ھ)، المنہاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، دار احياء التراث العربی بيروت، الطبعۃالثانيۃ،1392ھ،1/170

Al-Nawawī, Yaḥyā ibn Sharf, (676H), al-Minhāj Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim ibn Ḥajjāj, Dār Iḥyā’ al-Turāth al-Arabi, Beirūt, 2nd edition, 1392H, 170/1

۔ اخرجہ عبد الرزاق فی مصنفہ 5/47

Muṣannaf, 47/5

۔ تفسیر ابن کثیر 1/171

Tafsīr Ibn Kathīr, 171/1

۔ ابن ابي حاتم،عبد الرحمن بن محمد بن ادريس بن المنذر ابو محمد،التميمی، الحنظلی، الرازی (المتوفى: 327ھ)، المحقق: اسعد محمد الطيب ،تفسير القرآن العظيم لابن ابي حاتم، مكتبۃ نزار مصطفى الباز،المملكۃ العربيۃالسعوديۃ، الطبعۃالثالثۃ، 1419ھ، 1/226،227(1200)

Ibn Abī Ḥātim, Abdul Rehman ibn Munzir al-Rāzī, (327H), Muḥaqqiq: As’ad Muḥammad al-Ṭayyib, Tafsīr al-Qur’ān al-Aziīm li Abi Ḥātim, Maktabah Nazār Muṣtafā al-Baz, KSA, 2nd edition, 1419H, 226,227/1 (1200)

۔ اخرجہ عبد الرزاق فی مصنفہ 5/48، اخرجہ الازرقی 2/35،36

Muṣannaf, 48/5; Al-Arzaqī, 35,36/2

۔ مسلم بن الحجاج ابو الحسن القشيری النيسابوری (المتوفى: 261ھ)،المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی ،المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل الى رسول الله صلى الله عليه وسلم(صحیح مسلم)، کتاب الحج،باب حجۃ النبیﷺ،دار احياء التراث العربی، بيروت،س،ن،2/886(1218)

Muslim ibn Ḥajjāj Abū al-Ḥassan al-Qushayrī al-Naysabūri, (261H), Muḥaqqiq: Fu’ād Abdul Bāqī, al-Musnad al-Ṣaḥīḥ al-Mukhtaṣar, Bi Naql al-‘Adl An al-‘Adl Ila Rasūlillah ﷺ (Ṣaḥīḥ Muslim), Kitāb al-Ḥajj, Bāb Ḥajjah al-Nabī ﷺ , Dār Iḥyā’ al-Turāth al-Arabī, Beirūt, 886/2 (1218)

۔ ابو داود، سليمان بن الاشعث بن اسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو الازدي السِّجِسْتانی(المتوفى: 275ھ)، المحقق: محمد محی الدين عبد الحميد ، سنن ابی داود،کتاب الحج، باب صفۃ حجۃ النبیﷺ،المكتبۃ العصريۃ، صيدا،بيروت،س،ن، 2/182(1905)

Abū Dawūd, Sulaymān ibn Ash’ath al-Sajistānī, (275H), Muḥaqqiq: Muḥammad Muḥayy al-Dīn Abdul Ḥamīd, Sunan Abi Dawūd, Kitāb al-Ḥajj, Bāb Ṣifah Ḥajja al-Nabī ﷺ , al-Maktabah al-Aṣriyyah, Ṣaydā, Beirūt, 182/2 (1905)

۔ تفسیر ابن کثیر 1/385، فتح الباری 8/169

Tafsīr ibn Kathīr, 385/1, Fatḥ al-Bārī, 169/8

۔ البقرۃ : 125

Al-Baqarah: 125

۔ تفسیر الطبری 2/38،39

Tafsīr al-Ṭabarī, 38,39/2

۔ اخرجہ مسلم،کتاب الحج، باب حجۃ النبیﷺ،2/888(1218)

Ṣaḥīḥ Muslim, Kitāb al-Hajj, Bāb Ḥajja al-Nabī ﷺ, 888/2 (1218)

۔ البقرۃ : 19

Al-Baqarah: 19

۔ البقرۃ : 185

Al-Baqarah: 185

۔ النسآء: 29

Al-Nisā’: 29

۔ الحج: 78

Al-Ḥajj: 78

۔ البقرہ: 185

Al-Baqarah: 185

۔ سنن الترمذی، کتاب المناقب 5/609(3662) و ابن ما جۃ، المقدمۃ 1/37(97)

Sunan al-Tirmidhī, Kitāb al-Manāqib 609/5 (3662); Ibn Mājah, al-Muqaddimah, 37/1 (97)

۔ شفاء الغرام للفاسی ،1/330

Shifā’ al-Gharam li al-Fāsī, 330/1

Published
2021-07-23