حالات و زمانہ کی رعایت سے متعلق جمہور فقہاء کرام کی تصریحات (عصر حاضر کے تناظر میں ایک مطالعہ)

Remarks of “Jamhoor Fuqaha”(Majority of Jurists) regarding the concession of circumstances and time (A study in the contemporary perspective)

  • Irfanullah Hafiz Ph.D. Scholar / Lecturer, Department of Islamic Studies, Lahore Garrison University, Lahore
  • Tahir Masood Qazi  HoD, Department of Islamic Studies, Lahore Garrison University, Lahore
Keywords: Circumstances, Change, Rules of Shariah, Jurists, Contemporary issues, Workable solutions

Abstract

Human life is the subjective of change with the changing circumstances. If we look at the condition of our late grandfather or great – grandfather and look at the contemporary situation; it will not be difficult to understand this change. The rules about some important issues had been changed with the passage of time. In the initial descendants of Adam the marriage of brothers and sisters was allowed, after the flood of Noah, due to the scarcity of animals, the meat of all kinds of animals was allowed, two sisters were married to Hazrat Yaqub (A.S) at the same time, but the rules had been reversed afterwards. Even in the time of the Holy Prophet and the rightly guided caliphs, such changes took place and they were associated with the changing conditions. Initially it was banned to visit the graves and the sacrificial meet was not allowed to keep for more than three days and it was mandatory upon the women to attend the congregational prayer but afterwards the permissions were granted contrarily. Fortunately, we have a body of jurisprudence in the light of which not only contemporary issues can be solved but also guidance can be provided for the future. Our leading Jurists, who are followed, have done a remarkable job in this regard. The following article reviews the teachings of the three jurists, namely Imam Shafi’i, Imam Malik, and Imam Ahmad ibn Hanbal and teachings of their glean jurists. It will make clear that under changing circumstances these jurists seemed to agree on change. Therefore, by using the efforts of these jurists, we can try to resolve the problems of our contemporary changes and requirements throughout the Muslim World.

References

الرستاقی، ڈاکٹر محمد سمیعی سید عبد الرحمن، القدیم و الجدید من اقوال امام الشافعی، دار ابن حزم، ط۴۰۰۲ء، ص۴۸

Ālrstāqī, Dr. Muḥammad smīī Syed ʿAbd ālrḥmān، ālqdīm w āljadīd mīn āqwāl Īmām Ālšḥāfʿī، dār ībīn e ḥzm، 2004ʾP 48

۔ السیوطی، جلال الدین،عبد الرحمن،م ۱۱۹ھ: الاشباہ و النظائر فی قواعد و فروع فقہ الشا فعیہ،دار الکتب العلمیہ،بیروت،ط۳۸۹۱،ص۷۷،۷۸

Ālsīwṭī، ǧlāl āldīn،ʿbd ālrḥmn, 911Ḥ: Ālāšbāḥ w ālnẓāāīr fī qwāīd w frwoī fīqḥ ālšhāfī،dār ālktb ālʿlmīḥ،bīrwt،1983, P.77,78

۔ ڈاکٹرلمین الناجی:القدیم و الجدید فی فقہ الشافعی، دار ابن القیم، الریاض، ط۷۰۰۲ء، ج ۱، ص ۳۳۶

Dr.lāmīn ālnājī:ālqādīm w āljādīd fī fqḥ ālšhāfʿī، dār ībīn ālqyyīm، ālrīāḍ, 2007، v.1، P 336

۔ ایضا ً، القدیم والجدید، ص ۳۳۸

Ībiḍ , P 338

۔ الغزالی، محمد بن محمد، الامام،م ۵۰۵ھ : المستصفی من علم الاصول،داراکتب العلمیہ،ط۳۹۹۱ء ،ص ۱۷۴

Ālġzālī، Muḥammad bīn Muḥammad ، āl īmām، 505ḥ : Ālmustāsfī mīn ʿ īlm ālāswl،Dārāktb ālʿlmīḥ،1993 ،P.174

۔ ایضا ً، ص ۱۷۷

Ībiḍ, P.177

۔ السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن: الاشباہ و النظائر فی قواعد و فروع فقہ الشافعیہ، ص ۹۰

Ālsīwṭī، Jālāl uldīn ʿbīd Ābdulrāḥmān: Ālāšhbāḥ w ālnẓāāīr fī qwāʿd w frwʿ fīqḥ ālšhāfʿī، P 90

۔ السبکی، عبد الوہاب بن علی، م ۱۷۷ ھ: الاشباہ و النظائر، دار الکتب العلمیہ بیروت، ط۱۹۹۱ء، ج ۱،ص ۵۱

Ālsubkī، Ābdālwḥāb bīn Ālī، 177 Ḥ: Ālāšhbāḥ w ālnẓāāīr، dār ālktb ālʿlmīḥ bīrwt، 1991, v.1،P.51

۔ الزرکشی،محمد بن بہادر،بدر الدین،۴۹۷ھ :البحر المحیط فی اصول الفقہ،دار الحفوۃ،الکویت،ط۲۹۹۱ء،ج۱،ص۱۶۶

Ālzrkšī،Muḥammad bīn bāḥādr،bādr uldīn، 497h :Ālbḥrulmuḥīṭ fī āpwl ālfqḥ،dār ulḥāfwh،ālkwīt,1992،V,1،P.166

۔ القرافی، احمد بن ادریس، م۶۸۴،: کتاب الفروق، انواء البرو ق فی انواء الفروق، دار السلام،ط۲۰۰۱ء، ج ۲،ص۷۷۹

Ālqrāfī، Āḥmd bīn ādrīs، m684،: ktāb ālfrwq، ānwāʾ ālbrw q fī ānwāʾ ālfrwq، dār ālslām،2001،V, 2،P.779

۔ ایضاً

Ibiḍ

۔ مالکی،محمد بن احمد،م۱۲۹۹ھ : منح الجلیل شرح مختصر خلیل،دارالفکر بیروت،ط۱۹۸۹ء،ج۴،ص۱۵۹

Mālkī،Muḥammad bīn Āḥmād،1299 h : Mīnḥuljalīl šhrḥ mukẖtāsār kẖālīl،dārālf īkr bīrwt,1989, V,4،P.159

۔ کتاب الفروق، انواء البرو ق فی انواء الفروق،ج۲، ص ۷۵۸

Kītābulfārwq، Ānwāʾ ālbrwq fī Ānwāʾ ālfārwq،V.2، P.758

۔ الجیدی، عمر بن عبد الکریم : العرف و العمل فی المذہب المالکی، مطبعۃ الفضالۃ المحمدیہ، س ن، ص ۸۳

Āljīdī, Ūmār bīn Ābd ū lkārīm : Āl ūrf w ālʿmāl fī ālmḏḥāb ālmālkī، māṭbʿh ālfḍālh ālmūḥmādīḥ، P.83

۔ ایضاً، ص ۸۴

Ibiḍ, P 84

۔ القرافی، احمد بن ادریس،م۶۸۴: الاحکام، دار البشائر الاسلامیہ بیروت، ط۱۹۹۵ء، ص ۲۱۸،۲۱۹

Ālqrāfī، Āḥmd bīn īdrīs، 684: Ālāḥkām, dār ālbšāāīr ālīslāmīḥ bīrwt، 1995، P 218،219

۔ ایضاً

Ibiḍ

۔ العرف و ا لعمل فی المذہب المالکی، ص ۸۶،۸۷

Āl ūrf w ālʿmāl fī ālmḏḥāb ālmālkī, P.86,87

۔ الولاتی، محمد بن یحی المختار،م۱۳۳۰: ایصال السالک الی اصول مذہب الامام مالک، دار ابن حزم، بیروت،ط ۲۰۰۶ء، ص ۱۶۵

Ālwlātī، Muḥammad bīn Yāḥyā ālmukẖtār،1330: Īsāl u sālīk īlā āswl mḏḥāb āl īmām Mālīk، dār ībīn e ḥāzm، bīrw,2006 , P 165

۔ الحنبلی،محمد بن مفلح، شمس الدین،م۷۶۳: اصول الفقہ، مکتبہ العبیکان،س ن، ج۴،ص ۱۴۶۱

Ālḥānblī،Muḥammad bīn Muflīḥ، Šhāms uldīn،763: Uswl ulfīqḥ، mktbḥ ālʿbīkān,V.4،P 1461

۔ شاطبی،ابراہیم بن موسی،م ۷۹۰ھ: الموافقات فی اصول الشریعۃ،دیال سنگھ ٹرسٹ لائبریری لاہور،ط۲۰۰۶ء،ج۴،ص۳۱۴

Šhāṭbī, Ībrāḥīm bīn Musā, 790Ḥ: Ālmwāfīqāt fī Uswl ālšhrīh،dīāl sngh trust library Lāḥore ,2006, V.4, P.314

۔ ایضا ً،۳۱۵

Ibiḍ,315

۔ الولاتی، محمد بن یحی المختار: ایصال السالک الی اصول مذہب الامام مالک،ص۱۷۰

Ālwlātī، Muḥammad bīn Yāḥyā ālmukẖtār, P.170

۔ سورۃ الانبیاء۲۱:۱۰۷

Al.Quran,21:107

۔ سورۃ یونس ۱۰:۵۷

Al.Quran,10:57

۔ ابو زہرہ: اصول الفقہ، ص ۲۷۹

Ābu zuḥrḥ: Uswl ulfīqḥ ، Dārulfīkr ālārābī, P 279

۔ زیدان، عبد لکریم، ڈاکٹر: الوجیز فی اصول الفقہ، موسسۃ الرسالۃ، ۱۹۸۷، ص ۲۳۸

Zīdān، Ābud lkārīm,Dr.: Ālwjīz fī Uswl ulfīqḥ, Muāssāh ālrīsālh، 1987، P 238

۔ الفاسی،عبید بن محمد،الشیخ، النظائر فی الفقہ المالکی،دار البشائر الاسلامیہ،بیروت،ط۲۰۱۰ء، ص۱۲۷

Ālfāsī،Ubāīd bīn Muḥammad،ālšhīkẖ، Ālnẓāāīr fī ālfqḥ ālmālkī،dār ālbšāāīr ālāslīmīḥ،bīrwt,2010, P127

۔ زیدان، عبد لکریم، ڈاکٹر: الوجیز فی اصول الفقہ، ص ۳۴۳

Zīdān، Ābud lkārīm,Dr.: Ālwjīz fī Uswl ulfīqḥ, P 343

۔ القرافی، احمد بن ادریس،م۶۸۴: الاحکام،، ص ۲۲۰

Ālqrāfī، Āḥmd bīn īdrīs, Ālāḥkām,ālāḥkām, P 220

۔ ڈاکٹر مصطفی الشکعہ، الائمۃ الاربعۃ، دار الکتب المصری، القاہرہ، ط۲۱۰۲ء، ج۴،ص۶۳

Dr. Musṭfā ālšhākḥ, Ālāāīmh ālārbāh، Dār ālkutub ālmāsrī، Ālqāḥ īrḥ, 2012 V.4,P.63

۔ ایضًا، ص ۶۴۲

Ibiḍ ,P. 642

۔ ابن القیم، محمد بن ابو بکر، م ۱۵۷: اعلام الموقعین عن رب العالمین، دار ابن الجوزی، ریاض،ط ۳۲۴۱ء، ج ،ص،۳۱۱

Ībn ul qāyīm، Muḥammad bīn Ābw bākr: Īʿlām ulmwqʿīn ān rābbīlʿālāmīn، dār ābīn āljwzī، rīāḍh,1423, P. 311

۔ الزحیلی، ڈاکٹر وھبہ: الفقہ الحنبلی المیسر، دار القلم، دمشق،ط ۷۹۹۱ء، ج۴، ص ۳۱۰

Ālzuḥīlī,Dr. wahbāḥ: ālf īqḥ ulḥānbālī ālmuyāssār، dār ālqlm، Dimāšhq,1997,V.4,P.310

۔ ابن القیم، محمد بن ابو بکر، م ۱۵۷، اعلام الموقعین عن رب العالمین،ج۴،ص۳۴۰

Ībn ul qāyīm، Muḥammad bīn Ābw bākr: Īʿlām ulmwqʿīn ān rābbīlʿālāmīn, V.4, P.340

۔ ایضاً،ص ۳۴۴،۳۴۵

Ibid, P.344, 345

۔ الشکعہ،مصطفی،ڈکٹر،الائمۃ الاربعۃ،الامام احمد بن حنبل، دار الکتب المصری، القاہرہ، ط۲۱۰۲ء،ج۴،ص۲۴۰

Dr. Musṭfā ālšhākḥ, Ālāāīmh ālārbāh، ،Āl īmām āḥmd bīn ḥānbāl، ، Dār ālkutub ālmāsrī، Ālqāḥīrḥ, 2012,P.240

۔ الحنبلی، عبدالرحمن بن محمد بن قدامۃ،م۲۸۶: الشرح الکبیرعلی متن المقنع،دار الکتاب العربی،س ن، ج ۴، ص۳۶۰

Ālḥnblī، , Ābdurḥmān bīn Muḥammad bīn Qādāmh, 682 Ḥ: Ālšhrḥ ālkbīrʿālā mātān e Ālmqnā, Dār ālktāb āl ārābī,V.4, P. 360

۔ المقدسی،عبد اللہ بن احمد،موفق الدین،م۰۲۶ ھ :المغنی،مکتبۃ القاہرۃ،ط۸۶۹۱ء،ج۸،ص۴۲۴

Ālmuqādāsī، Ābdullḥ bīn Āḥmd،Muwāfāquddīn, 620 Ḥ :Ālmuġhnī،māktbh Ālqāḥrh1986,V.8, P.424

Published
2022-06-29
How to Cite
Hafiz, Irfanullah, and Tahir Masood Qazi. 2022. “حالات و زمانہ کی رعایت سے متعلق جمہور فقہاء کرام کی تصریحات (عصر حاضر کے تناظر میں ایک مطالعہ): Remarks of ‘Jamhoor Fuqaha’(Majority of Jurists) Regarding the Concession of Circumstances and Time (A Study in the Contemporary Perspective)”. Al-Az̤vā 37 (57). Pakistan, 23-46. https://doi.org/10.51506/al-az̤vā.v37i57.444.