معاشرتی مثبت رویوں کے فروغ میں فقہی اختلاف کا توسع ایک تجزیاتی مطالعہ

An Analytical Study of the Extensiveness in Jurisprudential Variousness for the Development of Positive Social Attitudes

  • Dr. Abdullah Punjab University
  • Dr. Asim Naeem University of the Punjab. Lahore, 
Keywords: Jurisprudential Variousness, Development, Social attitude, Islam

Abstract

We are Muslims and obedient to Allah, our Lord, Messenger, religion, and the Kaaba is one. There is no disagreement with which the entire Ummah is unanimous.  It also implies that we are an Ummah.  As far as the epistemic differences are concerned, the companions of Holy prophet (صلی اللہ علیہ وسلم) have existed from time to time, and those differences are merely merits, etc. The researchers justified any issue in the light Quran o Sunnah was based on preferences. This view did not give the second view a wrong interpretation.   If there was a need for discussion, he spoke it with the utmost literature and knowledge support. So we should apply this manner free of violence and prejudice. In that manner, we can avoid the Muslim Ummah by partitioning.

Author Biographies

Dr. Abdullah, Punjab University

Assistant Professor,Institute of Islamic Studies,University of the Punjab,Lahore,Pakistan

Dr. Asim Naeem, University of the Punjab. Lahore, 

Associate Professor, University of the Punjab. Lahore, Pakistan

References

الحجرات،13:49۔

Al-Ḥujurāt, 49:13

المائدۃ،3:3۔

Al-Mā’idah, 3:3

الحج،78:22۔

Al-Ḥajj, 22:78

الشوریٰ،42-13

Al-Shūrā, 42:13

آل عمران،103:3۔

Āl-‘Imrān, 3:103

شفیع،محمد،مفتی،وحدت امت،طارق اکیڈمی،فیصل آباد،2004ء۔ص57۔

Shafī’, Muḥammad, Muftī, Waḥdat Ummat, Tariq Academy, Faisalabad, 2004AD, pg. 57

ایضاً،ص58۔

Ibid, pg. 58

الذاریات56:51۔

Al-Zāriyāt, 51:56

السیوطی،عبدالرحمٰن ،جلال الدین(911م ھ)،جزیل المواہب فی اختلاف المذاہب،تحقیق:عبدالقیوم بن محمد شفیع البستوی،دارالاعتصام،ط1404ھ،25۔

خالد محمود،علامہ،ڈاکٹر،عبقات،دارالمعارف،لاہور،2/203۔

Al-Suyūṭī, Abdul Rehman, Jalāl al-Dīn (911H), Jazīl al-Mawāhib fi Ikhtilāf al-Madhāhib, Taḥqīq: Abdul Qayum ibn Muḥammad Shafī’ al-Bastawī, Dār al-I’tiṣām, 1404H, pg. 25

عبقات،2/204۔

‘Ubqāt, 2/204

مولفات الشیخ،11/64 بحوالہ عبقات 2/204۔

Mu’allafāt al-Shaykh, 11/64, Ba Ḥawāla ‘Ubqāt, 2/204

تحذیرالمسلمین عن الابتداع والبدع فی الدین،ص56 بحوالہ عبقات 2/205۔

Taḥzīr al-Muslimīn ‘An al-Ibtidā’ wa al-Bad’ fi al-Dīn, pg. 56 Ba Ḥawāla ‘Ubqāt, 2/205

ایضاً۔

ibid

تاریخ اہل حدیث،ص73بحوالہ عبقات، 2/205۔

Tārīkh ahl al-Ḥadīth, pg. 73, Ba Ḥawāla ‘Ubqāt, 2/205

فتاویٰ اہل حدیث،ص72۔

Fatāwa ahl al-Ḥadīth

عبقات،2/206۔

Ba Ḥawāla ‘Ubqāt, 2/206

زکریا،محمد،مولانا،شیخ الحدیث،اختلاف الائمہ ،مکتبۃ الشیخ،کراچی،ط۔س۔ن۔ص33۔۔38۔

Zakriyya, Muḥammad, Mawlānā, Shaykh al-Ḥadīth, Ikhtilāf al-A’immah, Maktabah al-Shaykh, Karachi, pg. 33-38

الشوریٰ،24/13۔

Al-Shūrā, 24:13

الشعرانی،عبدالوہاب،کتاب المیزان،تحقیق:الدکتورعبدالرحمٰن عمیرہ،عالم الکتب،بیروت،ط 1409ھ،1989ء۔ 1/74۔

Al-Sha’rānī, Abdul Wahhāb, kitāb al-Mīzān, Taḥqīq: Dr. Abdul Rehman ‘Umayrah, Ālim al-Kutub, Beirūt, 1409H, 1989AD, 1/74

ایضاً،1/83۔

Ibid, 1/83

شاہ ولی اللہ،التفہیمات الاہیۃ،مدینہ برقی پریس،بجنور،ڈھابیل،مجلس علمی،1936ء۔2/202۔

Shāh Walī-Ullah, al-Tafhīmāt al-Ahiyyah, Madinah Barqī Press Bijnor, Majlis ‘Ilmī, 1936AD, 2/202

ایضاً۔

ibid

الجصاص،ابوبکر ،احمد بن علی،احکام القرآن،تحقیق:محمد الصادق قمحاوی،داراحیا ءالتراث العربی،موسسة التاریخ العربی، بیروت، لبنان، 1412ھ ، 1992ء ۔،1/253۔

Al-Jaṣṣāṣ, AbuBakr, Aḥmad ibn Ali, Aḥkām al-Qur’ān, Taḥqīq: Muḥammad al-Ṣādiq Qamḥāwī, Dar Iḥyā al-Turāth al-Arabi, Mu’assisah al-Tārīkh al-Arabi, Beirūt, Lebnon, 1412H, 1992AD, 1/253

گیلانی،مناظراحسن،سید،مولانا،مقدمہ تدوین فقہ،شمع بک ایجنسی،لاہور،ط،س۔ن ۔101۔

Gaylāniī, Manāzir Aḥsan, Muqaddimah Tadwīn Fiqh, Shama’ Book agency, pg. 101

احکام القرآن للجصاص،253۔ ملخص:گیلانی،مناظراحسن،سید،مولانا،مقدمہ تدوین فقہ۔98۔۔۔101۔

Aḥkam al-Qur’ān li al-Jaṣṣāṣ, 253; Summary Muqaddimah Tadwīn Fiqh, 98-101

ایضاً،ص25۔

Ibid, pg. 25

آل عمران،3-105۔

Āl-‘Imrān, 3:105

رحمانی،سیف اللہ،مولانا،علماء وقائدین کے لیے اعتدال کی ضرورت،ص23 بحوالہ جدیدفقہی مباحث،ازمولانا مجاہد الاسلام قاسمی، دارالاشاعت، کراچی، 2017۔

Reḥmānī, Sayf-Ullah, ‘Ulemā’ awr Qā’idīn kay liye I’tidāl ki Zarūrat, pg. 23 Ba Ḥawāla Jadīd Fiqhī Mabāḥith, Mawlānā Mujāhid al-Islam Qāsmī, Dār al-Ishā’at, Karachi, 2017

الشعرانی،عبدالوہاب،کتاب المیزان،1/215۔

Al-Sha’rānī, Abdul Wahhāb, Kitāb al-Mīzān, 1/215

عسقلانی،احمد بن علی،ابن حجر،توالی التاسیس لمعالی محمد بن ادریس الشافعی،درالکتب العلمیۃ،بیروت،1406۔ ص76۔

Asqalānī, Aḥmad ibn Ali ibn Hajar, Tawālī al-Ta’sīs li Ma’āli Muḥammad ibn Idrīs al-Shāfa’i, Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirūt, 1406H, pg. 76

بگوی ،انواراحمد،ڈاکٹر،صاحبزادہ،تذکار بگویہ،ڈاکٹر صاحبزادہ انوار احمد ،مجلس مرکزیہ حزب الانصار،بھیرہ،2007ء،1/430

Bagwī, Anwār Aḥmad, Tazkār Bagwiyyah, Dr. Ṣāḥibzādah Anwār Aḥmad, Markaz Ḥizb al-Anṣār, Bhera, 2007AD, 1/430

یہ کتاب"تحذیرالناس"مولانا محمد قاسم نانوتوی رحمہ اللہ نے ختم نبوت کے معنی ومفہوم کے بیان پر جامع کتاب تحریر فرمائی۔

رتوکالوی ،کامل الدین،مولانا،"ڈھول کی آواز" ثنائی پریس ،سرگودھا،ط۔س۔ن۔ص116۔117۔

Ratukālwī, Kāmil al-Dīn, Dhol kī Āwāz, Thanā’i Press, Sargodha, pg. 116,117

انٹرویو از مفتی عبدالقدوس ترمذی،جامعہ حقانیہ،ساہیوال ،سرگودھا۔

وحدت امت،مفتی محمد شفیع،مرکزی انجمن خدام القرآن،لاہور،1997۔ص 14۔15۔

Waḥdat-e-Ummat, Muftī Muḥammad Shafī’, Markaz Anjuman Khuddām al-Qur’ān, 1997AD, pg. 14,15

Published
2021-12-31