یک طرفہ عدالتی خلع اور ججز کے اختیارات ؛پاکستان کے عائلی عدالتی نظام کا تجزیاتی مطالعہ

Unilateral Judicial Khula’ & the Authority of the Judges An Analytical Study of the Family Court System of Pakistan

  • Syeda Sadia Institute of Arabic & Islamic Studies, Govt. College Women University, Silakot
Keywords: family courts, family laws, Judicial khula’, Unilateral Khula’, dissolution of marriage

Abstract

Family has been the fundamental institution of every society in the history of human life. Indeed the stability of family life depends on the strong relationship of spouse. Due to the important & vital role of family Islam has provided comprehensive teachings for the establishment & stability of this institution. But if any deterioration or disputes occur in the marital relationship which effect the strong bound of spouse then Islam dose not impose a complete ban on divorce nor give a free hand to lose this agreement.And Restrictions are not imposed to keep this relation tied because sometimes the nature of the situation becomes unbearable and bitter for the couple to live together for a long time. In such condition, Islam permits for separation (divorce & Khula) despite of its detestation. In unavoidable circumstances sometimes women seek Khula’ (Divorce) from courts which has been a controversial issue among religious scholars and Judges. Many debates and articles have been published regarding the legitimacy of “Unilateral Khula”. Keeping in view the rising trends of “Judicial Khula” it is imperative to scutinize and review the prevailing system in the family courts of Pakistan. This study is a humble attempt to find out and discuss all the above mentioned points thoroughly.

 

References

۔ خالد علوی، ڈاکٹر، اسلام کا معاشرتی نظام ،لاہور، المکتبہ العلمیہ، ۱۹۹۸ء، ص:۱۶۶

Khālid ‘Alvī, Dr, Islam Ka Mu’āshratī Nizām, Lahore, Al-Maktaba al- ‘Ilmiya, 1998, p:166

۔ خورشید بی بی بنام بابو محمد امین، پی ایل ڈی ۱۹۶۷ء سپریم کورٹ ۹۷

Khurshīd Bībī ba nām Bābū Muḥammad Amīn, PLD 1967 Supreme Court 97

۔ بلقیس فاطمہ بنام نجم الاکرم قریشی، پی ایل ڈی، ۱۹۵۹ء مغربی پاکستان، لاہور،۵۶۶

Bilqīs Fāṭima ba nām Najm Al-Akram Qurayshi PDL 1959 Maghribī Pakistan, Lahore, 566

خورشید بی بی بنام بابو محمد امین، پی ایل ڈی، ۱۹۹۷ء،

Khurshīd Bībī ba nām Bābū Muḥammad Amīn, PLD 1997

۔ وڑائچ ، سہیل اکبر، مسلم عائلی قوانین،دشواریاں اور ممکنہ حل ،لاہور، شرکت گاہ ویمن ریسورس سنٹر 2011، ص:۱۲۵

Warrā’ich, Sohail Akbar, Muslim ‘Ā’ilī Qawānīn, Dushwāriyān aur Mumkina Ḥal, Lahore, Shirkat Gāh Women University Resource Centre, 2011, p:125

۔ عائلی عدالت ایکٹ ۱۹۶۴ءکی شق ۱۰ کی ذیلی شق ۴ میں تبدیلی اور عائلی عدالت کے جدول کے حصہ اول میں سیریل نمبر ۱ میں تنسیخ نکاح کے بعد الفاظ بشمول خلع کا اضافہ کیا گیا۔

‘Ā’ilī ‘Ādālat Act 1964 ki Zaylī Shiq 4 mein Tabdīlī Awr ‘Ā’ilī ‘Ādālat kay Jadwal ka Ḥissa Awal mein Serial No 1 mein Tansīkh- e-Nikāḥ kay Ba’d Alfāz Ba shamūl Khula’ ka Izāfah Kiya gaya

۔ محمد اعجاز احمد خان بنام عائلی عدالت اور ایک اور ۲۰۰۵ء ایس ۔ ایل ۔آر ،۳۷۹ بحوالہ : مسلم عائلی قوانین، دشواریاں اور ممکنہ حل ،ص: ۱۲۶

Muḥammad I’jāz Aḥmad Khān ba nām ‘Ā’ilī ‘Ādālat aur Awi awr 2005 SLR, 379 ba Ḥawāla: Muslim ‘Ā’ilī Qawānīn, Dushwāriyān aur Mumkina Ḥal, p: 126

۔ ایضا،ص: ۱۲۷

Ibid, p 127

۔ مجموعہ قوانین اسلام، ، ج:۲، ص: ۵۹۷

Majmū’ah-e-Qawānīn-e-Islam, 2/597

۔ النساء: ۳۴

Al-Nisā’:34

۔البقرہ:۲۳۷

Al-Baqarah:237

۔ابن ماجہ ، سنن ابن ماجہ، بیروت ، دار احیاء الکتب العربی، کتاب الطلاق،باب طلاق العبد، حدیث نمبر: ۲۰۸۱

Ibn Mājah, Sunan Ibn Mājah, Bairūt, Dār Iḥyā al-Kutab- al Arabi, Kitāb-al Ṭalāq, Bāb Ṭalāq-al Abd, Ḥadīth:2081

۔ طبرانی، المعجم الکبیر ،مطبوعہ:مکتبہ ابن تیمیہ ۔القاھرہ، باب العین،عطاء عن ابن عباس ، ج:۱۱، ص:۱۹۳، حدیث نمبر:۱۱۴۶۷

Ṭabarānī, Al Mu’jam-al Kabīr, Maṭbū’ah Ibn-e-Taymiyah, Al-Qāhira, Bāb- al ‘Ayn, Aṭā’ ‘an Ibn ‘Abbās, 11/193, Ḥadīth 11467

۔ قرطبی،ابو عبدا للہ محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن،دار الکتب المصریہ، قاہرہ، 1964ء، ج:۳، ص: ۹۲

Qartubī, Abu Abdullah Muḥammad bin Aḥmad, Al Jāmi’ al-Aḥkām al-Qur’ān, Dār-al Kutab al-Miṣriya, Qāhirah, 1964, 92/3

۔ محولہ بالا

Ibid

۔ مفاتح الغیب، ج:۳، ص:۱۰۸

Mafātīḥ-al-Gayb

۔ زمخشری، جار اللہ، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوہ التأویل، لبنان ۔بیروت، دار الفکر، ۱۹۹۷ء، ج:۱، ص:۳۶۷؛

Zamakhsharī, Jār Allah, Mahmūd Bin ‘Umer, Al-Kashāf ‘an Ḥaqā’iq al-Tanzīl wa ‘Uyūn-al Aqāwīl fi-Wujūh al-Ta’wīl, Lebonan, Beirūt, Dār- al Fikar, 1997, 1/367

۔ النسفی، عبد اللہ بن احمد، مدارک التنزیل و حقائق التأویل، کراچی، قدیمی کتب خانہ، س۔ن، ج:۱، ص: ۱۲۸؛پانی پتی، محمد ثنا اللہ، التفسیر المظھری، کوئٹہ، مکتبہ رشیدیہ، سرکی روڈ، ۱۹۹۱ء، ج:۱، ص: ۳۰۷

Al-nasfī, Abdullah Bin Aḥmad, Madārik al-Tanzīl wa Ḥaqā’iq al-Ta’wīl, Karachi, Qadīmī Kutab Khana,(N-Y), 1/128, ; Pānī Pattī, Muḥammad Thanā Allah, Al-Tafsīr al Mazharī, Quetta, Maktabah Rashīdiya, Sarkī Road, 1991, 1/307

۔ بیضاوی، عبد اللہ بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التاویل، دار فراس، س۔ن، ص:۵۰

Baydāwī, Abdullah Bin Umer, Anwār al-Tanzīl wa-Asrār al- Ta’wīl, Dār Fāris, (N-Y) p :50

۔ خورشید بی بی بنام بابو محمد امین، پی ایل ڈی، ۱۹۶۷20

Khurshīd Bībī Ba nām Bābū Muḥammad Amīn, PLD 1967

۔ سرخسی ، شمس الدین، امام، المبسوط ، مصر، مطبعۃ السعادہ، س ۔ن ، ج:۵، ص: ۲۷۵

Sarkhasī, Shams al-Dīn, Imām, Al-Mabsūṭ, Miṣr, Maṭba’ah al-Sa’ādah , 5/275

. Pārah 22.

. Muḥammad Munīr, THE LAW OF KHULA‘ IN ISLAMIC LAW AND THE LEGAL SYSTEM OF PAKISTAN: THE SUNNAH OF THE PROPHET OR JUDICIAL IJTIHĀD? P:34

۔ البقرہ : ۶۲

Al-Baqarah, 62

۔ مودودی ، سید ابو الاعلیٰ ، مولانا، حقوق الزوجین، لاہور، ادارہ ترجمان القرآن ، ۱۹۸۹ء، ص: ۶۲

Mawdūdī, Syed Abu A’lā, Mawlānā, Ḥuqūq al-Zawjayn, Lahore, Idāra Tarjman-al Qur’ān, 1989, p: 62

۔ صلاح الدین یوسف، حافظ ، عورتوں کے امتیازی مسائل و قوانین، لاہور، دار السلام، ص: ۲۲۸

Ṣalāḥuddīn Yūsuf, Hafiz, Auwratun Kay Imtiyāzī Masā’il–o-Qawānīn, Lahore, Dār-al-Islam, p: 228

۔ حقوق زوجین:ص:۷۵۔۷۶

Ḥuqūq al-Zawjayn, p 75-76

۔ مجموعہ قوانین اسلام، ج: ۲، ص:۵۹۲۔۵۹۳

Majmū’ah-e-Qawānīn –e- Islam, 2/ 592-593

۔ ایضا، ص:۲۱۶

Ibid, p 216

۔ اسلامی نظریاتی کونسل ۲۸ مئی ۲۰۱۵ء، اجلاس نمبر: ۱۹۹

Islamī Nazriyātī Council, 28th My, 2015, Ijlās no. 199

۔ حقوق الزوجین، ص: ۷۰

Ḥuqūq al-Zawjayn, p: 70

۔ قاسمی، مفتی نذیر احمد، شقاق بین الزوجین کی وجہ سے فسخ نکاح ، ایفا پبلیکیشنز، انڈیا نئی دہلی، 2013، ص:۴۹۱

Qāsmī, Mufti Nazīr Aḥmad, Khula’ Aur Faskh-e-Nikāḥ, Shiqāq Bain-al Zawjayn ki Wja sy Faskh-e -Nikāḥ, India, Ifa Publications, New Delhi, 2013, p: 491

۔ حقوق الزوجین، ص: ۷۵

Ḥuqūq al-Zawjayn, p: 75

۔ الحلی ، جعفر بن الحسن ، شرائع ا لاسلام ، بیروت ۔ لبنان ، منشورات مکتبہ دارالحیاۃ ، س۔ ن ، ج:۲، ص:۷۲

Al Ḥallī, Ja’fer Bin al Ḥassan, Sharā’i- al-Islam, Bairūt, Lebonan Menshūrāt Maktabah , Dār-al-Ḥayah, (N-Y), 2/72

۔ لدھیانوی ، محمد یوسف، آپ کے مسائل اور ان کا حل، کراچی، مکتبہ بینات، بنوری ٹاؤن، ج:۵، ص: ۳۹۸

Ludhianvī, Muḥammad Yūsuf, Āap kay Masā’il Aur unn ka Ḥal, Karachi, Maktabah Bayyināt, Binorī Town, 5/ 398

.1991 MLD 1732

PLD 2000 Kar.498

۔ کاسانی، علاؤ الدین بن ابوبکر بن مسعود، بدائع الصنائع، دار الکتب العلمیہ، 1986، ج:۷، ص: ۱۲

Kāsānī, Alā’ al-Dīn Bin Abū Bakar Bin ,Mas’ūd, Bidā’i- al- Ṣanā’i , 1986, 7/12

۔ کاسانی ، کتاب الدعوی ؛ ابن الھمام، کمال الدین، فتح القدیر، بیروت ۔لبنان ، دار احیاء، ۱۹۸۶ء، ج:۶، ص:۴۰۰؛ المرغینانی ، برھان الدین ، الھدایہ ، بیروت ۔لبنان ، دار احیاء التراث العربی ، ۱۹۹۵ء،ج:۳، ص: ۱۰۷

Ibid, Kitāb al Da’wā ; Ibn-al-Ḥammām, Kamāl uddīn, Fatḥ al-Qadīr, Bairūt, Lebanon, Dār Iḥya, 1986, 6/ 400 ; Al- Marghinānī, Burhān uddīn, Abu -al Hasan, Al-Hidāyah, Dar Iḥyā- al-Turāth -al-Arabi ,Bairūt, Lebanon, 3/ 107

۔ سنن ترمذی، کتاب الأحکام ، باب ما جآء فی القاضی لا یقتضی بین ا لخصمین حتی یسمع کلامھما، ج: ۳، ص: ۶۰۹؛ سنن ابی داؤد، کتاب الأقضیہ ، باب کیف القضاء، ج:۳،ص:۳۰۰

Sunan Tirmidhī, Kitāb al Aḥkām, Bāb Mā Jā’a Fi Al Qāḍhī La Yaqtadhi Bayn-al Khaṣmayn Ḥattā Yasma’u Kalamuhumā, 3/ 609 ;Sunan Abi Dawūd, Kitāb-al Aqḍhiya, Baab kyf -al Qaḍhā , 300/3

۔ سنن ابی داؤد، کتاب الأقضئیہ، باب کیف یجلس الخصمان بین یدی القاضی، ج:۳، ص:۳۰۱

Sunan Abi Dawūd, Kitāb -al Aqṣhiya, Baab Kyfā Yejlis- al Khaṣmān Bayna Yadayi- al-Qāḍhi, 3/301

ابن رشد، محمد بن احمد، بدایۃ المجتھد و نھایتہ المقتصد، لاہور، المکتبہ العلمیہ ، ۱۹۸۴ء، ج:۲، ص: ۳۵۳

Ibn-e Rushd, Muḥammad Bin Aḥmad, Bidāyah al-Mujtahid wa Nihāyah al-Muqtasid, Lahore, Al-Maktaba al ‘Ilmiya , 1984, 2/353

۔ الجامع الصحیح للبخاری، کتاب الأحکام ، باب : من رأی للقاضی ان یحکم بعلمہ فی امر الناس، ج:۶، ص: ۲۶۱۷؛باب القضاء علی لغائب، ج:۶، ص: ۲۶۲۶

Al- Jāmi’ al- Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Kitāb al Aḥkām, Bāb: Min Ra’yi al-Qādhī ‘An Yeḥkum Bi ‘Amalihī Fi Amri- An-nās, 6/2617 ;Baab al Qāḍhī Alā-al Ghayib, 6/2626

۔ ابن حجر، احمد بن علی، فتح الباری، دار المعرفۃ ، بیروت، ت۔ن ، ج:۱۳، ص:۱۴۶

Ibn-e -Ḥajar, Aḥmad bin Ali, Fatḥ-al-Bārī, Dār-al Ma’rifat, Bairūt, 13/ 146

شربینی ، محمد بن احمد الخطیب، مغنی المحتاج ، دار الفکر ، قاہرہ، ج:۶، ص:۳۰۸ .

Sharbīnī, Muḥammad bin Aḥmad- al Khaṭīb, Mughnī al- Muḥtāj, Dar-al Fikr, Qāhirah, 6/308

۔ نووی، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف، المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، دار إحياء التراث العربي - بيروت، 1392، ج:۱۲، ص:۸

Nawawī, Abu Zakriya Muḥyuddīn Yaḥyā Bin Sharf, Al Minhāj Sharaḥ Ṣaḥīḥ Muslim Bin Al-Ḥajjāj, Dar Iḥyā Al Turāth al- Arabi, Bairut, 1392, 8/12

۔ ابن قدامہ ، ابو محمد، المغنی، دار عالم الکتب، السعودیہ ، ۱۹۹۹م، ج:۱۴، ص: ۹۳۔۹۴

Ibn e Qudāmah, Abu Muḥammad, Al Mughnī, Dār Ālam-al-Kutab, Al Saudia, 1999, 14/93-94

۔ تھانوی ، اشرف علی تھانوی ، امداد الفتاوٰی، کراچی ، مکتبہ دار العلوم ، ۱۳۷۹ھ، ج:۳، ص: ۴۲۵

Thānwī, Ashraf Alī, Imdād al-Fatāwa, Karachi, Maktabah Dar al-‘Ulūm, 1379 H, 3/425

۔ ابن نجیم ، زین العابدین بن ابراھیم،البحر الرائق، دار احیا ء التراث العربی، 2004، ج:۳، ص:۲۳۷

Ibn e Nujaym, Zain al-Abidīn bin Ibrāhim, Al-Baḥr al-Rā’iq, Dār Iḥyā al-Turāth al Arabi, 2004, 3/237

۔ وھبہ الزحیلی، الفقہ الاسلامی و ادلتہ، دار الفکر معاصر، بیروت، 2011، ج:۹، ص: ۷۰۶۰۔۷۰۶۱

Wahbah al -Zuḥaylī, al- Fiqh al- Islami wa Adillatuhū, Dār-al Fikr al Mu’āṣir, Bairūt, 2011, 2/ 7060, 7061

۔ خلع اور فسخ نکاح، شقاق بین الزوجین کی وجہ سے فسخ نکاح، ص:۱۶۵

Qāsmī, Mufti Nazīr Aḥmad, Khula’ Aur Faskh-e-Nikāḥ, Shiqāq Bayn-al Zawjain ki Wja sy Faskh-e-Nikāḥ, India, Efa Publications, New Delhi, 2013, p:165

۔ شقاق بین الزوجین کی وجہ سے فسخ نکاح، ص: ۳۴

Shiqāq Bayn-al Zawjain ki Wja sy Faskh-e- Nikāḥ, p:34

۔ فقہ السنہ، ج:۲، ص:۲۹۹

Fiqh-al-Sunah, 299/2

۔ زیدان، عبد الکریم، المفصل فی أحکام المرأۃ، ج:۸، ص:۴۱۳، المغنی، ج:۷، ص:۴۹، مغنی المحتاج ، ج:۳، ص: ۲۶۲، زاد المعاد، ج:۳، ص:۳۳

Zaydān, Abdul Karim, al- Mufaṣal fi Aḥkām al-Mar’ah, 8/413; al -Mughnī 49/7 ;Mughnī al Muḥtāj, 262/3 ; Zad al- Mia’d, 33/3

۔ ابن عابدین، رسائل ابن عابدین، ج:۲، ص: ۱۲۶

Ibn e Ābidīn, Rasā’il Ibn e Ābidīn, 2/126

۔ شقاق بین الزوجین کی وجہ سے فسخ نکاح، ص:۱۶۶

Shiqāq Bayn-al-Zawjain ki Wja sy Faskh-e-Nikāḥ, p 166

۔ مسعود احمد بھٹہ ،میاں ، حیات النساء، لاہور، آہن ادارہ اشاعت و تحقیق، 2010ء، ص:۵۱۵۔۵۱۶

Mas’ūd Aḥmad Bhutta, Miyān, Ḥayāt-al-Nisā’, Lahore, Āhan Idārah Ishā’at–o-Taḥqīq, 2010, Ḥayāt- al-Nisa’, p :515-516

Published
2021-07-26