بلادِ اسلامیہ میں غیر مسلموں کو مذہبی آزادی اور ان سے حسن سلوک شریعت اور تاریخ کے آئینے میں

  • Dr. Hafiz Hassan Madni PU
Keywords: Qur’ān and Sunnah, Sharī‘ah, Islāmic history, comprehensive

Abstract

Qur’ān and Sunnah encourage Muslims to treat non-Muslims in the best possible manner and has protected their political, judicial, social and religious rights. Islām emphasizes on the fair treatment towards non-Muslims; it also ordains giving respect to their funerals, visiting their sick and providing them security and social justice in order to soften their hearts for Islām. It is also legislated by the Sharī‘ah that if they deal fairly with the Muslims, Muslims in return are also bound to deal with them in the same manner. They are even permitted to secure governmental and official positions while living peacefully in the Muslim lands.

Muslims are specifically instructed to ensure their security and provide social justice to the extent that there are numerous warnings given by the Prophet SAW to those who among Muslims who fail to do so or devise ways to treat non-Muslims unjustly and unfairly. There are numerous parables found in Islāmic history of such treatment; therefore, it wouldn’t be wrong to conclude that the number of rights that Islām has given to the non-Muslims, no other religion has been able to do that. This paper covers all such comprehensive details and parables.

References

القرآن الکریم ،سورۃ الممتحنہ:60؍ 8، 9

Al-Mumtaḥinah, 60/8,9

تفسیر تیسیر القرآن، از مولانا عبد الرحمٰن کیلانی ، مکتبۃ السلام ، لاہور، محرم 1432ھ :ج4؍ص 201

Tafsīr Taysīr al-Qur’ān, Abdur Raḥmān Kaylānī, Vol.4, p201, (Maktabat-us-Salām, Lahore 1432 AH)

الفروق از امام شہاب الدین قرافی: 3؍14،15، عالم الکتب، قاہرہ

Al-Furūq, Imām Shahāb al-Dīn Qarāfī, p: 3,15,16, (Ālam al-Kutub).

القرآن الکریم ،سورۃ المائدة:5؍8

Al Mā’ida, 5/8

تفسیر تیسیر القرآن، از مولانا عبد الرحمٰن کیلانی ، مکتبۃ السلام ، لاہور، محرم 1432ھ : ج1؍ص 511

Tafsīr Taysīr al-Qur’ān, Abdur Raḥmān Kaylānī, Vol.1, p511, (Maktabat-us-Salām, Lahore 1432 AH)

صحيح بخاری، كتاب الهبة وفضلها والتحريض عليها، باب الهدية للمشركين، رقم: 2620

Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Kitāb al-Hibah wa al-Faḍlihā (Bāb al-Hadiyyat li al-Mushrikīn) ,No: 2620

تفسیر احسن البیان اُردو از حافظ صلاح الدین یوسف ، دارالسلام ، لاہور2008ء ، ص 304

Tafsīr Aḥsan ul Bayān, Ḥāfiz Ṣalāḥ ud Dīn Yusūf, p304, (Dār us Salām, Lahore, 2008 AD)

اس مشہور قصہ کے مستند ہونے پر کچھ کلام ہے۔تفصیل کے لئے دیکھیں https://islamqa.info/ar/279025 dated: 15th Aug. 2020.

حلیة الأولیاء از ابن الجوزی بحوالہ کنز العمال از علامہ علی شاذلی ہندی: رقم 17790، مؤسسۃ الرسالۃ، 1401ھ.

Ḥilyat al-Awliyā, Ibn al-Jawzī. Kanz al-‘Ummāl, Allāmah Ali Shāḍhilī Hindi, No:17790, (Mu’assisah al-Risālah, 1401)..

اُنیسویں صدی عیسوی میں علویوں کے سب سے نامور سلطان حسن بن محمد کا والد، سلطان محمد چہارم بن عبد الرحمٰن بن ہشام،جو 1859ء تا 1873ء میں مراکش پر حکمران رہا۔ اس نے سپین کے شہروں سبتہ اور ملیلہ کو فتح کرنے کے لئے 1859ء میں جہاد کیا۔ اس کا دور افریقہ میں علم وفضل، شعر وادب اور ریاضی، انجنیئرنگ اور فلکیات کا سنہرا دور مانا جاتا ہے۔

الأقلیات الدینیة والحل الاسلامی از ڈاکٹر محمد یوسف قرضاوی:ص 58،59، مکتبہ وہبہ، قاہرہ.

Al-Aqaliyyāt al-Dīniyyah wa al-Ḥall al-islāmī, Dr. Muhammad Yūsuf Al-Qarḍāwī, p: 58,59, (Maktabah Wahba- Cairo).

۔ القرآن الکریم ،البقرة:2؍ 256

Al-Baqrā, 2: 256

۔ ایضا ibid

تفسیرمعارف القرآن، از مفتی محمد شفیع، ادارۃ المعارف کراچی ، جنوری 1996ء: ج1؍ص 615

Tafsīr Ma’ārif al-Qur’ān, Mufti Muḥammad Shafī’, Vol1, p.615, (Idarat al- Ma’ārif, Karachi, 1996 AD)

۔ القرآن الکریم ، سورہ الکہف:18؍ 29

تفسیر تیسیر القرآن، از مولانا عبد الرحمٰن کیلانی ، مکتبۃ السلام ، لاہور، محرم 1432ھ : ج2؍ص 634

Tafsīr Taysīr al-Qur’ān, Abdur Raḥmān Kaylānī, Vol.2, p.634, (Maktabat-us-Salām, Lahore 1432 AH)

۔ القرآن الکریم ،سورہ التوبۃ:9؍ 6

Al-Tobā, 9:6

تفسیر احسن البیان اُردو از حافظ صلاح الدین یوسف ، دارالسلام ، لاہور2008ء ، ص 535

Tafsīr Aḥsan ul Bayān, Ḥāfiz Ṣalāḥ ud Dīn Yusūf, p535, (Dār us Salām, Lahore, 2008 AD)

صحيح البخاري: كِتَابُ الصَّلاَةِ (بَابُ الِاغْتِسَالِ إِذَا أَسْلَمَ، وَرَبْطِ الأَسِيرِ أَيْضًا فِي المَسْجِدِ)، رقم 462.

Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Kitāb al-Ṣalāh (Bāb al-Ightisāl 'iḍhā Aslama, wa Rabṭ al-Asīr Ayḍan fī al-Masjid),No: 462

سنن ابن ماجه: كِتَابُ الدِّيَاتِ (بَابُ مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا)، رقم 2687.

Sunan ibn Mājah, Kitāb al-Diyāt (Bāb man Qatal Mu’āhidan), No:2687

سنن أبي داؤد: كِتَابُ الْخَرَاجِ وَالْإِمَارَةِ وَالْفَيْءِ (بَابٌ فِي تَعْشِيرِ أَهْلِ الذِّمَّةِ إِذَا اخْتَلَفُوا بِالتِّجَارَاتِ)، رقم 3052.

Sunan Abi Dawūd, Kitāb al-Kharāj wa al-Imārah wa al-Fay' (Bāb fi Ta’shīr 'Ahl al-Dhimmah ‘Iḍhā Ikhtalafū bi al-Tijārāt), No:3052.

صحيح البخاري: كِتَابُ الجَنَائِزِ (بَابُ مَا جَاءَ فِي قَبْرِ النَّبِيِّ ﷺ وَأَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ ؓ)، رقم 1392.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-janā’iz (Bāb mā Ja' fi Qabr al-Nabī ﷺ wa Abi Bakr wa Umar), No:1392

صحيح البخاري: كِتَابُ الجَنَائِزِ (بَابُ مَنْ قَامَ لِجَنَازَةِ يَهُودِيٍّ)، رقم 1312.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-janā’iz (Bāb man Qāma li-Janāzat Yahūdī), No:1312

المجموع از امام یحییٰ بن شرف نووی:5؍241، دار الفکر، بیروت.

Al Majmū’, Imam Yaḥyā ibn Sharf al-Nawawī, (5/241), (Dār al-Fikr- Beirut).

المحلى از حافظ علی بن احمد ابن حزم:3؍380، دار الفکر، بیروت.

Al-Maḥallā, Hāfiẓ Ali Ibn Aḥmad Ibn Ḥazm, p: 3/ 380, (Dār al-Fikr- Beirut).

صحيح البخاري: كِتَابُ الجَنَائِزِ (بَابُ إِذَا أَسْلَمَ الصَّبِيُّ فَمَاتَ، هَلْ يُصَلَّى عَلَيْهِ، ...)، رقم 1356.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-janā’iz (Bāb ‘Iḍhā Aslam al-Ṣabī Famāta, hal Yuṣallā Alayhī, ...), No:1356.

صحيح البخاري: كِتَابُ الأَدَبِ (بَابُ الرِّفْقِ فِي الأَمْرِ كُلِّهِ)،رقم 6024.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-Adab (Bāb al-Rifq fī al-Amr Kullihī), No:6024.

‌صحيح البخاري: كِتَابُ المَغَازِي (بَابُ مَرَضِ النَّبِيِّ ﷺ وَوَفَاتِهِ)، رقم 4428.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-Maghāzī (Bāb Maraḍ al-Nabī ﷺ wa Wafātihī), No:4428.

صحیح سنن أبي داؤد از شيخ ناصر الدين البانی: ۴۵۱۴.

Sunan Abī Dawūd, Shaykh Nāṣir al-Dīn Albāni,4514.

شرح صحیح بخاری از مولانا عبد الستار الحماد، دارالسلام 2018ء، کتاب المغازی، حدیث نمبر 4428

سنن الترمذی، أبواب الأشربة، باب ما أسكر قليله فكثيره حرام: رقم 1866.

Sunan Tirmidhī, Abwāb al-Ashribah,1866.

صحیح البخاری، كتاب الأدب، باب الوصاة بالجار: 6014.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb Adab, Bāb al-Waṣāt bī al-Jār, 6014.

الاحكام السلطانية ازامام ابو الحسین علی بغدادی ماوردی: ص 58، دار الحدیث ، قاہرہ.

Al-Aḥkām al-Sulṭāniyyah, Imam Abu Al-Hussayn Ali Baghdādī Māwardī, p. 58, (Dār Al-Ḥadīth-Cairo).

القرآن الکریم: سورۃ آل عمران:3؍ 118.

Āl-‘Imrān: 3/118.

تفسیر روح المعانى از شہاب الدین آلوسی: 4؍37، دار الکتب العلمیہ، بیروت 1415ھ.

Tafsīr Rūḥ Ma’ānī, Shahāb al-Dīn Ālusī, p: 4/37, (Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah-Beirut, 1415).

سنن ترمذى ، ابواب النکاح، باب فی العزل: رقم 1136 ، مسند احمد بن حنبل...علامہ البانى نے إراوء الغليل ( 1؍ 71 ) میں اسے صحيح قرار ديا ہے۔

Sunan Tirmidhī, Abwāb al-Nikāḥ: No:1136, Musnad Aḥmad bin Ḥanbal, Irwā’ al-Ghalīl (1/71).

صحيح بخارى، کتاب التیمم، باب التیمم فی الحضر: رقم 337 ،صحيح مسلم:رقم 682.

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb al-Tayammum, Bāb Fī Tayammum, No:337. Ṣaḥīḥ Muslim, No: 682.

سنن ابو داودكتاب الاطعمة، باب الاكل في آنية اهل الكتاب : رقم 3839، شيخ البانى نے صحيح ابو داود میں اسے صحيح قرار ديا ہے۔

Sunan Abī Dawūd, Kitāb Aṭ’imah, Bāb al-Akl fī Āniyat Ehl al-Kitāb, No: 3839.

عون المعبود شرح ابو داود: زیر حدیث مذکور، دار الكتب العلميہ، 1415ھ.

Aown Ma’būd Sharḥ Abu Dawūd, (Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1415).`

المنہاج شرح مسلم از اما م یحییٰ بن شرف نووى : 13؍ 80 ، دار احیاء التراث،بیروت 1392ھ .

Al Minhāj, Sharḥ Muslim, Imam Yaḥyā bin Sharf Nawawī, p: 13/80, (Dār Iḥyā Al-Turāth-Beirut 1392).

صحيح بخارى ،كتاب الذبائح والصيد، باب صيد القوس: رقم 5478، صحيح مسلم: رقم 3567 .

Ṣaḥīḥ Bukhārī, Kitāb Ẓabā’ih wa al-Ṣayd, Bāb Ṣayd al-Qaws, No:5378. Ṣaḥīḥ Muslim, No:3567.

فقه الاحتساب على غیر المسلمین از ڈاکٹر علی بن ابراہیم الطریقی:43تا58، الحوار الاسلامی المسیحی از ڈاکٹر حسام الدین علی مجید:ص48، الاسلام والمساواة بین المسلمین وغیر المسلمین از عبد المنعم احمد برکہ: 215،أحکام عقد الأمان والمستأمنین:109،112، الأوضاع القانونیة للنصارٰی والیهود في الدیار الاسلامیة حتی الفتح العثماني: 49، 74تا99،193تا212.

Fiqh Iḥtisāb alā Ghayr al-Muslimīn, Dr. Ali bin Ibrāhīm al-Ṭarīqī, p:43-58. Al-Ḥiwār al-Islami al-Masīḥī, Dr Ḥisām al-Dīn Ali Majīd, p:48. Al-Islam wa al-Musāwāt bayn al-Muslimīn wa Ghayr al- Muslimīn, Abdul Mun’im Barkah, p: 215. Aḥkām ‘Aqd al-Amān wa al-Musta’minīn, p:109,112. Al-Auwḍā’ al-Qānūniyyah li al-Naṣārā wa al-Yahūd fī al-Diyār al-Islamiyyah Ḥattā al-Fatḥ al-Uthmānī, p: 49, 74-193,99-212.

’اسلام میں غیرمسلموں سے حسن سلوک ‘از ڈاکٹر حافظ حسن مدنی: محدث، شمارہ304، بابت اکتوبر 2006ء

’بلادِ اسلامیہ میں غیرمسلموں کے حقوق ‘(4؍ اقساط) از شیخ صالح بن حسین ، مترجم: ڈاکٹر محمد اسلم صدیق: شمارہ 303، ستمبر، نومبر 2006ء، جنوری 2007ء ، مارچ 2007ء.

Islam mayn Ghayr Muslimo say Ḥusn-e-Sulūk, Dr. Ḥāfiz Ḥassan Madanī: Mu’ḥadith, No. 304, October 2006. Bilād Islamiyyah mayn Ghayr Muslimo kay Ḥuqūq, (4 Aqsāt), Shaykh Ṣaleḥ Bin Hussayn, Translated by Dr. Muḥammad Aslam Siddiq: No. 303, September, November 2006, January 2007, March 2007.

Published
2020-12-28
Section
Articles