تابعین کے تفسیر و اصول تفسیر پر اثرات: تجزیاتی مطالعہ

  • anwaar hussain Probe and Find Forum
Keywords: Usul-e Tafseer, Followeres of the companions, tafseer

Abstract

The impact of the views and thoughts of the followers of the disciples of last Prophet s.a.w. on the science of exegesis is a clear fact. This is also vivid from the Quranic literature that their impact is not limited to Tafsir bi al-mathur but also is the basis of the reliable repository of tafsir bi al-Ra’y. The study of any Quranic commentary of early ages, reveals that under every verse the opinion of some pupil of the disciples is mentioned. The increase in the literature of Quranic explanations and commentaries was in fact due to the abundance of the opinions of the followers of the disciples and it opened many chapters of knowledge for those who came later. This was considered a principle of Quranic explanation by many classical religious scholars that when you did not find a explanation of a verse in the Qur'an, nor in the Prophetic traditions, nor did you find it from the Companions, then it must be referred to the sayings of the followers of the Companions.In this article, we will examine the effects of the followers of the disciples on exegetical literature and Quranic studies

References

ابن كثير،إسماعيل بن عمر،أبو الفداء، القرشی البصری ثم الدمشقی (المتوفى:۷۷۴ھ)، تفسير القرآن العظيم، تحقیق:سامي بن محمد سلامۃ،دار طيبة للنشر والتوزيع، طبع دوم، ۱۴۲۰ھ/ ۱۹۹۹ء،ج۱،ص ۸
يحيى بن سلام بن أبي ثعلبة، التيمي بالولاء، من تيم ربيعة، البصری ثم الإفريقی القيروانی (المتوفى: ۲۰۰ھ)، تفسير يحيى بن سلام،تحقيق: الدكتورة هند شلبی،دار الكتب العلمية، بيروت، طبع اول، ۱۴۲۵ھ/۲۰۰۴ء
ابن عطية ،أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام بن عطية الأندلسی المحاربی (المتوفى:۵۴۲ھ) ،لمحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق:عبد السلام عبد الشافی محمد،دار الكتب العلمية،بيروت، طبع اول، ۱۴۲۲ھ
الھیفی ، احمد براک سالم ، ما اتفق علیہ ائمۃ التابعین فی التفسیر ووافق الرای من خلال التفسیر الطبری ، اشراف : الدکتور محمد خازر المجالی ، کلیۃ الدراسات العلیا، الجامعہ الاردنیہ ، ۲۰۰۶ء، ص ۵۶،تحت: المطلب الخامس
ابن أبی حاتم ،ابو محمد عبد الرحمن بن محمد بن ادريس بن المنذر التميمی، الحنظلی، الرازی (المتوفىٰ :۳۲۷ھ) ،تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: أسعد محمد الطيب،مكتبة نزار مصطفى الباز،المملكة العربیۃ السعودیۃ، طبع سوم، ۱۴۱۹ھ
الثوری،سفيان بن سعيد بن مسروق، أبو عبد الله، الكوفی(المتوفى:۱۶۱ھ)،تفسير الثوری،دار الكتب العلمية، بيروت، طبع اول، ۱۴۰۳ھ/ ۱۹۸۳ء
آدم بن أبى إياس: عبد الرحمن ويقال: ناهية بن محمد بن شعيب الخراسانى المروذى أبو الحسن العسقلانى، مولى بنى تيم أو تميم (المتوفى: 221هـ) (الطبقات الکبریٰ ،ج۷،ص ۴۹۰) (الباجی،سليمان بن خلف بن سعد بن أيوب بن وارث التجيبی القرطبی الأندلسی،أبو الوليد(المتوفى: ۴۷۴ھ)، التعديل والتجريح , لمن خرج له البخاري في الجامع الصحيح، تحقیق: د. أبو لبابة حسين،دار اللواء للنشر والتوزيع،الرياض، طبع اول، ۱۴۰۶/۱۹۸۶ء،ج۱،ص ۳۹۳)
أبو العالية رفيع بن مهران الإمام المقرئ الحافظ المفسر أبو العالية الرياحي البصري أحد الأعلام كان مولى لامرأة بني رياح بن يربوع ثم من بني تميم أدرك زمان النبي ﷺ وهوشاب وأسلم في خلافة أبي بكر الصديق ودخل عليه وسمع من عمر وعلي وأبي وأبي ذر وابن مسعود وعائشة وأبي موسى وأبي أيوب وابن عباس وزيد بن ثابت وعدة وحفظ القرآن وقرأه على أبي بن كعب(الذھبی ، محمد بن احمد بن عثمان ، سیر اعلام النبلاء ،تحقیق: مجموعہ محققین تحت اشراف شعیب الارناؤوط، مؤسسہ الرسالہ ،بیروت ، طبع سوم ، ۱۴۰۵ھ/ ۱۹۸۵ء،ج۴،ص ۲۰۷)
الخضیری، محمد بن عبد اللہ ،بن علی ، الدکتور، تفسیر التابعین ۔عرض و دراسۃ مقارنۃ ، دار الوطن للنشر، الریاض،س۔ن، ج۲،ص ۹۸۴
الطبری،محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر (المتوفى:۳۱۰ھ)، جامع البيان في تأويل القرآن،تحقیق: أحمد محمد شاكر،مؤسسة الرسالة، بیروت، طبع اول، ۱۴۲۰ھ/ ۲۰۰۰ء،ج۲،ص ۳۱۰
ابن أبي زَمَنِين،ابو عبد الله محمد بن عبد الله بن عيسى بن محمد المري،الإلبيری المالكی (المتوفى:۳۹۹ھ)، تفسير القرآن العزيز،تحقیق: أبو عبد الله حسين بن عكاشة،محمد بن مصطفى الكنز،الفاروق الحديثة،القاهرة، طبع اول، ۱۴۲۳ھ/ ۲۰۰۲ء،ج۱،ص ۱۵۶، ۱۵۷
البغوی، محيی السنة، أبو محمد الحسين بن مسعود (المتوفى:۵۱۰ھ)، معالم التنزيل في تفسير القرآن، تحقیق: محمد عبد الله النمر،عثمان جمعة ضميرية،سليمان مسلم الحرش،دار طيبة للنشر والتوزيع، طبع چہارم، ۱۴۱۷ھ/۱۹۹۷ء،ج۱،ص۱۱۸؛ ابو حيان، محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسی (المتوفى:۷۴۵ھ)، البحر المحيط في التفسير،تحقیق: صدقي محمد جميل،دار الفكر،بيروت، ۱۴۲۰ھ،ج۱،ص ۴۷۱
تفسیر طبری ،ج۴،ص ۲۳۸
الثعلبی،أحمد بن محمد بن إبراهيم،ابو إسحاق(المتوفى:۴۲۷ھ)،الكشف والبيان عن تفسير القرآن،تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور،مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدی،دار إحياء التراث العربي،بيروت، طبع اول، ۱۴۲۲ھ/ ۲۰۰۲ء،ج۲،ص ۱۸۱
تفسیر طبری،ج2،ص 237
مجاهد بن جبر، أبو الحجاج، المكي القرشی المخزومی (المتوفى:۱۰۴ھ)، تفسير مجاهد،تحقیق: الدكتور محمد عبد السلام أبو النيل،دار الفكر الإسلامي الحديثة، مصر، طبع اول، ۱۴۱۰ھ /۱۹۸۹ء،ص ۵۲۵
الماتريدی،محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور (المتوفى:۳۳۳ھ)، تأويلات أهل السنة،تحقیق: د. مجدي باسلوم،دار الكتب العلمية،بيروت، طبع اول، ۱۴۲۶ھ/ ۲۰۰۵ھ، ج۸،ص ۱۵۶
تفسیر یحیٰ بن سلام ، ج۲ ،ص ۵۸۲
السمعانی،أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزى التميمی (المتوفى:۴۸۹ھ)، تفسير القرآن، تحقیق:ياسر بن إبراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم،دار الوطن، الرياض، طبع اول، ۱۴۱۸/۱۹۹۷ء،ج۵،ص ۴۱۰
تفسیر طبری، ج۲۲،ص ۵۵۵
تفسیر طبری ،ج۲،ص ۱۰۷، ۱۰۸
ابن كثير،اتفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج۱،ص ۲۰۴
تفسیرطبری،ج2،ص 157
تفسیر طبری ، ج ۲۳، ص ۴۱۶؛تفسیر ابن کثیر ،ج۸،ص ۲۷۳،؛ الزحیلی،وهبة بن مصطفى، التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج،دار الفكر المعاصر،دمشق،طبع دوم، ۱۴۱۸ھ،ج۲۹،ص ۲۲۱
تفسیر قرطبی،ج 1،ص25
زاہدالکوثری،مقالات،مطبعۃ الانوار،ج1،ص35
عبد القادر بن ملّا حويش السيد محمود آل غازي العاني (المتوفى:۱۳۹۸ھ)، بيان المعاني،مطبعة الترقي،دمشق، طبع اول، ۱۳۸۲ھ/ ۱۹۶۵ء،ج۶،ص ۱۱۷
عتر،نور الدين محمد الحلبي، علوم القرآن الكريم،مطبعة الصباح،دمشق، طبع اول، ۱۴۱۴ھ/ ۱۹۹۳ء،ص ۵۳
تفسیر طبری ، ج۲ ،ص ۳۹۱
الشافعي أبو عبد الله محمد بن إدريس المطلبی القرشي المكی (المتوفى:۲۰۴ھ)، تفسير الإمام الشافعي،تحقیق:د. أحمد بن مصطفى الفرَّان،دار التدمرية - المملكة العربية السعوديہ، طبع اول، ۱۴۲۷ھ/ ۲۰۰۶ء،ج۲،ص ۵۵۵
Published
2021-06-27