قاضی ابو السعود کی تفسیر ''ارشادالعقل السلیم ''کا تحقیقی جائزہ A Critical Study of Tafsīr “Irshād al-‘Aql al-Salīm by Qadī Abu al-Sa’ud”

  • ساجد اقبال * وقاص احمد خان **

Abstract

The Quran is the word of Allah Almighty which is eternal and everlasting. Muslim society seeks complete guidance in spiritual as well as materialistic walks of life from the Quran. The Quran was revealed in Arabic language. The Companions asked explanation of the Quranic verses from the prophet (SAW). Hazrat Ali, Ibn Abbas, Ibn Masud, Ubaee bin Ka’b, Umar and Ayesha (RA) were experts of tafseer. The Quran is the basic and an integral part of Islamic Shariah. Therefore, the Muslims are always in dire need of tafseer.  Imam Tabri, Imam Ibn Kathir, Allama Zamakhshari and Allama Baydavi were eminent scholars of tafseer. Qazi Abi Saud was Sheikh al Islam in the Caliphate of Usmania. He was also a learned scholar of tafseer of his time. He has compiled a book of commentary of the Quran “Irshad al Aqal al Saleem”   It is the masterpiece of eloquence and rhetoric. According to circumstances of his age, he has given the solutions of the problems and provided sufficient guidance to his peoples. This book has earned good fame in the circle of scholars of tafseer.

References

1۔ڈاکٹر علی محمد محمد الصلابی،الدولۃ العثمانیہ(مصر:دارالتوزیع و النشر الاسلامیہ،2001ء)،151۔
2۔ڈاکٹر محمد حرب،العثمانیون فی التاریخ و الحضارۃ(القاھرہ:المرکز المصری للدراسات العثمانیۃ،1994ء)،16۔
3۔ ڈاکٹر علی محمد محمد الصلابی،الدولۃ العثمانیہ(مصر:دارالتوزیع و النشر الاسلامیہ،2001ء)،151۔
4۔جمیل بیضون و آخرون،تاریخ العرب الحدیث(اربد:دارالامل،1992ء)، 20۔
5۔طاش کبری ذادہ،الشقائق النعمانیہ فی علماء دولۃالعثمانیہ (بیروت:دارالکتاب العربی،1975ء)ص440۔
6۔حاجی خلیفہ مصطفیٰ بن عبداللّٰہ،کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون،ج1(بیروت:دارالفکر،1981ء)ص6۔
7۔ حاجی خلیفہ ،کشف الظنون ،ج6ص،453۔
8۔اسما عیل بن محمد البابانی البغدادی،ھدا یۃالعارفین اسماءالمؤلفین وآثارالمصنفین،ج2(القاھرہ:دارالفکر،1992ء)ص81۔
9۔نجم الدین محمد بن محمد بن احمد الغزی،الکواکب السائرہ باعیان المئہ العاشرہ(بیروت :دارالفکر،1981ء)ص25۔
10۔حاجی خلیفہ ،کشف الظنون ،ج6ص453۔
11۔طاش کبری زادہ،العقد المنظوم ،ص440۔
12. R. C. Repp, The Mufti of Istanbul, (Oxford: Oxford University, 1986) p.272.
13۔خلیل ساحلی اوغلو، قانون نامہ آلِ عثمان (عمان:عمادۃالبحث العلمی بالجامعۃ الاردنیہ،1986م)108۔
14۔العیدروسی، شمس الدین عبدالقادر بن شیخ بن عبداللہ،تاریخ النور السافر عن اخبار القرن العاشر(بغداد:المکتبہ العربیہ،1934م)ص239۔
15۔طاشکبری زادہ،العقد المنظوم ،ص440۔
16۔العیدروسی،تاریخ النور السافر،ص239۔
17۔حاجی خلیفہ،کشف الظنون،6/453۔
18۔الشوکانی،محمد علی،البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع،ج1(بیروت: دار المعرفہ،1348ھ)ص261۔
19۔ طاشکبری زادہ،العقد المنظوم ،ص440۔
20. Repp, The Mufti of Istanbul, p.273.
21۔حاجی خلیفہ،کشف الظنون،6/453۔
22۔ابن القاضی،احمد بن محمد المکناسی،درۃ الجمال فی اسماء الرجال ،جلد3،(القاھرہ: دارالتراث،1970م)ص305۔
23۔حاجی خلیفہ،کشف الظنون،6/453۔
24۔طاشکبری زادہ،العقد المنظوم ،ص440۔
25۔الغزی،الکواکب السائرہ،3/36۔
26. Repp, The Mufti of Istanbul, p.278.
27۔العیدروسی،النور السافر،239۔
28۔ایضا،241۔
29۔طاشکبری زادہ، العقد المنظوم،2/28۔
30۔ حاجی خلیفہ،کشف الظنون،1/67۔
31۔الکھنوی ،الفوائد البھیمۃ،82۔
32۔الذہبی،التفسیر والمفسرون،1/347۔
33۔الادنروی،احمد بن محمد،طبقات المفسرین،تحقیق:سلیمان بن صالح الخزی(المدینہ المنورہ:مکتبہ العلوم والحکم،1977ء)،131
34۔ عاشور،التفسیر ورجالہ،113۔
35۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/21۔
36۔البقرہ،32:2
37۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/202،203۔
38۔ایضا،2/1۔
39۔العنکبوت،29:64۔
40۔زمخشری ،الکشاف،3/264۔
41۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،6/346۔
42۔یونس:10-9۔
43۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،3/634۔
44۔ابراھیم رفیدہ،النحو وکتب التفسیر(اللیبیۃ:الدار الجماھہریۃ للنشر و التوزیع والاعلان،1990ء)،2/987۔
45۔الغزی ،الکواکب السائرۃ،3/35۔
46۔البقرۃ،3:2۔
47۔البیضاوی،عبداللہ بن عمربن محمد،انوار التنزیل و اسرارالتاویل،(لاھور: مکتبہ رحمانیہ،2003ء)،1/62۔
48۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/102۔
49۔البقرۃ،3:2۔
50۔البیضاوی،انوار التنزیل و اسرارالتاویل،1/64۔
51۔ھود،6:11۔
52۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/103۔
53۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/545۔
54۔اردو دائرہ المعارف الاسلامیہ،14/73۔
55۔الذاہبی،التفسیر والمفسرون،1/248۔
56۔ابراھیم:14-22۔
57۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،4/255۔
58۔ ایضا،1/30۔
59۔ الذاہبی،التفسیر والمفسرون،1/165۔
60۔النمل،35:27۔
61۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،4/131۔
62۔ ایضاََ،1/70-71۔
63۔البقرۃ117:2۔
64۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/327۔
65۔النساء164:4۔
66۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،2/463۔
67۔ البقرۃ
68۔ العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،1/146۔
69۔الزخرف19:43۔
70۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،7/313۔
71۔ مریم6:19۔
72۔العمادی،ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم،4/165۔
Published
2021-03-08
How to Cite
ساجد اقبال * وقاص احمد خان **. 2021. “قاضی ابو السعود کی تفسیر ’’ارشادالعقل السلیم ’’کا تحقیقی جائزہ A Critical Study of Tafsīr ‘Irshād Al-‘Aql Al-Salīm by Qadī Abu Al-Sa’ud’”. Al-Az̤vā 33 (50). Pakistan, 34-51. https://journal.aladwajournal.com/index.php/aladwa/article/view/284.
Section
Articles