التعايش السلمي المتناغم بين أتباع الأديان من المنظور القرآني (دراسة وصفية لجھود باكستان لتحقيق التعايش السلمي)

Peaceful, Harmonious Coexistence among the Followers of Religions from the Qur'anic Perspective (A Descriptive Study of Pakistan's Efforts for Achieving Peaceful Coexistence)

  • Dr. Muhammad Nawaz Muhammad International Islamic University, Islamabad
  • Dr.Naseem Mahmood Govt. Allama Iqbal Graduate College, Sialkot.
Keywords: Holy Qur'an, peaceful, harmonious, coexistence, pakistan

Abstract

It is evident that Islam emphasis on peaceful coexistence among various religions keeping in view that peaceful coexistence contributes to achieve peace, brotherhood, tolerance and harmony among the individuals of the society. This study highlights the role of the Holy Qur'an in laying down the basic principles for achieving peaceful coexistence. This study also explores the opinions of scholars on peaceful coexistence among Muslims and with the people of other religions. The study also investigates the challenges facing the Pakistan in achieving peaceful coexistence among the people of various religions by making efforts towards creating an atmosphere of harmony, brotherhood avoiding all types of acts based on violence and extremism. It aims to explore the ways forward to spread the culture of love, tolerance and harmony by stressing thoughtful analysis of the principles and values which contributes to achieving peaceful coexistence and creating attitude towards accepting others. This study ends in some findings and recommendations which guide to move forward towards taking serious steps and initiatives for making peaceful society by adopting the model derived from the Holy Qur'an for peaceful coexistence in the human society.

Author Biography

Dr.Naseem Mahmood, Govt. Allama Iqbal Graduate College, Sialkot.

He has done his Ph.D from IIS,PU . Now he is working as Assistant Professor at Department of Islamic Studies, Govt. Allama Iqbal Graduate College, Sialkot.

 

References

. النساء،4: 1.

Al-Nisaā̕,4: 1.

. ابنِ منظور الافریقی، محمد بن مکرم، لسان العرب، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث، 1999، ،6/321.

Ibn Manzūr Al-Afrīqī Muhammad Bin Mukarram, Lisān-ul-‘arab, Māddah ‘aīsh, Bīrūt, Dār-o-Ihīā-il-Turāth, 1999, 6/321.

. المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية، دار الفكر، القاهرة، مصر، 1999،2/639.

Ibrāhīm Musṭa Wa Aākharūn, Al Mu‘jam-ul- Wasīṭ, Māddah, Ṣūḥāīṭ, Dār-ul-Fikr, Al-Qāhirah, Misr, 1999, 2/639.

Oxford Dictionary (Online), https://www.oed.com/, Accessed on (12/2/2021)

Eugene Weiner, "Coexistence Work: A New Profession." In The Handbook of Interethnic Coexistence, ed. Eugene Weiner (New York: Continuum International Publishing Group, 1998, 13-24.

. التويجيري، عبد العزيز بن عثمان، الحوار من أجل التعايش، دار الشروق، القاهرة، مصر،1998، ص:77.

Al-Tūaījrī, ‘abd-ul-‘azīz Bin ‘uthmān, Al-Hiūār Min Ajl-il-Ta‘āīush, Dār-ul-Shurūq, Al-Qāhirah, Misr, 1998, P: 77.

. مصطفى،حسين فهمي، التعايش السلمي ومصير البشرية، الدار القومية للطباعـة والنـشر، القـاهرة، مصر ١٩٦٨م، ص٢٢.

Musṭafā, Husaīn Fahmī, Al-Ta‘āīush-ul-Silmī Wa Masīr-ul-Bashrīīah, Al-Dār-ul-Qaūmīīah Li-al-Tabā‘aht-i-Wa-al-Nashr, Al-Qāhirah, Misr, 1968, P:22.

. يوسف القرضاوي ، الإسلام يدعوا الى التعايش السلمي. https://www.al-qaradawi.net/node/4895

Yūsuf, Al-Qardhāūī, Al-Islām īad‘uū Ilā-al-Ta‘āīush-il-Silmī, Web: https://www.al-qaradawi.net/node/4895

. مصطفى،حسين فهمي، التعايش السلمي ومصير البشرية، ص٢٢.

Musṭafā, Husaīn Fahmī, Al-Ta‘āīush-ul-Silmī Wa Masīr-ul-Bashrīīah, P:22.

. التويجري، الحوار من أجل التعايش،ص ٧٧-٧٨.

Al-Tuūaījarī, Al-Hiūār-o-Min Ajil-il- Ta‘āīush, ‘abd-ul-‘azīz Bin ‘uthmān, P: 77-78.

. المحليدي، مزنة بنت بربك، التعايش السلمي في إطار التعددية المذهبية ، رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، 2011، 103.

Al-Mahlīdī, Muznnah Bint-e-Buraīk, Al-Ta‘āīush-ul-Silmī Fī Itār-il-T‘addudīīat-il-Al-Maḍhabīīah, Risāl-ul-Mājitīr, Umm-ul-Qurā University, 2011, P:103.

. هود،11: 118.

Hūd, 11: 118.

. الإسراء،17؛ 70.

Al-Isrā̕, 17:70.

. السبأ،34: 28.

Al-Sabā̕, 34: 28.

، البغوي، حسين بن مسعود، معالم التنزيل في تفسير القرآن، ، إحياء التراث، بيروت ، 1420 هـ، ج7، ص679.

Al-Baghaī, Husaīn Bin Mas‘ūd Al-Baghaūī. Ma'ālim-ul-Tanzīl Fī Tafsīr-il-Quraān, Ihīā̕-ul-Turāth, Bīrūt, 1420 AH, Vol. 7,P: 679.

. البقرة،2: 10.

Al-Baqarah,2: 10.

. فصلت،41: 34.

Fussilat, 41: 34.

. جلال الدين المحلي، وجلال الدين السيوطي، تفسير الجلالين ، مطبعة بولاق، القاهرة، مصر، ص، 480

Jalāl-ul-Dīn Al-Mahallī Wa Jalāl-ul-Dīn Al-Suīūṭī, Tafsīr-ul- Jalālaīn, Maṭb‘ah Bolāq, Al-Qāhirah, Misr, P: 480.

. البقرة،2: 256.

Al Baqarah,2; 259.

. الكهف،:2 29.

Al-Kahf,18: 29.

. يونس،10: 99.

Yūnus, 10: 99.

. الحجرات،49: 13.

Al-Hujurāt, 49: 13.

. جلال الدين المحلي وجلال الدين السيوطي، تفسير الجلالين،ص:515.

Jalāl-ul-Dīn Al-Mahallī Wa Jalāl-ul-Dīn Al-Suīūṭī, Tafsīr-ul- Jalālaīn, P: 515.

. الحجرات، 49: 13.

Al-Hujurāt, 49: 13.

. البقرة،2: 285.

Al Baqarah,2: 285.

. المائدة،5: 5.

Al-Mā’idah, 5: 5.

. المائدة،5: 5.

Al-Mā’idah,5: 5.

. Constitution of Pakistan 1973, (Part II: Chapter 2: Principles of Policy, Article 36 (National Assembly of Pakistan,

As Modified Up to the 31st May, 2018). 17.

. ولمزيد من المعلومات عن الجهود الباكستانية على المستوى الأكاديمي للاهتمام بإنتاج الأطروحات الأكاديمية حول الحوار بين الأديان وتعزيز التعايش السلمي يمكننا الرجوع إلى المقال العلمي الذي كتبه عابد حسين وأحمد رؤوف، ويتوفر على الموقع التالي:

)https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=9252&context=libphilprac(

Published
2022-06-29