اصطلاحات اصول حدیث کا تاریخی ارتقاء ۔ایک تحقیقی جائزہ

The Historical Evolution of the Terminologies of Hadith Science: An Analytical Review

  • Habib ur rahman Assistant Professor, Lahore Leads University, Lahore
Keywords: Hadith Terminology, The science of Hadith, Historical Evolution

Abstract

The field of Hadith terminology has undergone a developmental journey similar to that of other sciences. What is intriguing is that this journey of compilation has spanned centuries. Initially, the principles of Hadith and the methods for verifying Hadith and its narrators were expounded in Hadith books and books of the sciences of Hadith. Subsequently, some of its topics were integrated into the books of the principles of jurisprudence. Later, the practice of writing treatises and books on its topics led to its establishment as a subject of permanent literature. The noteworthy aspect is that, much like the entirety of knowledge, the terminology of Hadith and its usage has also undergone progress. Initially, Hadith terminology used vague meanings for many terms. Over time, scholars refined and developed their usage, making them more specific and focused. Some later scholars, however, criticized their use and called for restriction to specific perspectives. This article identifies these terms so that practitioners in the field can quote the sayings of the scholars of the knowledge without encountering any misunderstandings.

References

۔ خطيب بغدادی ، احمد بن علی بن ثابت ، ابوبکر ، الكفايۃ فی علم الروايۃ ،المدينۃ المنورہ ، المکتبۃ العلمیہ ، (س-ن)۔

Khaṭīb Baghdādī, Aḥmad ibn Alī ibn Thābit, Abū Bakr, al-Kifāyah fī 'Ilm al-Riwāyah, al-Madīnah al-Munawwarah, al-Maktabah al-Ilmiyyah.

۔ الحاکم النیسابوری ، محمد بن عبداللہ بن محمد، معرفۃ علوم الحدیث ،بیروت ، دارالکتب العلمیہ ، 1397ھ-1977ءص: 71 النوع العشرین

Al-Hākim al-Naysābūrī, Muḥammad bin ʿAbdullāh bin Muḥammad, Maʿrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1397 H - 1977, p: 71.

۔ خطيب بغدادی ، احمد بن علی بن ثابت ، ابوبکر ، الجامع لاخلاق الراوی والسامع،الریاض ، مکتبۃ المعارف ، 1403ھ- 1983ء، 2/301

Khaṭīb Baghdādī, Aḥmad bin ʿAlī bin Thābit, Abū Bakr, al-Jāmiʿ li Akhlāq al-Rāwī wa al-Sāmī, al-Riyāḍ, Maktabat al-Maʿārif, 1403 H - 1983, 301/2.

۔ا بن الصلاح ، عثمان بن عبدالرحمن ،تقی الدین ابوعمرو،معرفۃ أنواع علوم الحديث ، بیروت، دار الفکر، 1406ھ- 1986ء ،ص: 90

Ibn al-Ṣalāḥ, ʿUthmān bin ʿAbd al-Raḥmān, Taqī al-Dīn Abū ʿAmr, Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, Bayrūt, Dār al-Fikr, 1406 H – 1986, p: 90.

۔ العراقی ، أبو الفضل زين الدين عبد الرحيم بن الحسين، التبصرة والتذكرة ، بیروت ، دارالکتب العلمیہ، الاولی ، 1423ھ-2002ء۔، 1/274

Al-ʿIrāqī, Abū al-Faḍl Zayn al-Dīn ʿAbd al-Raḥīm bin al-Ḥusayn, al-Tabsirah wa al-Tadhkirah, Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, al-Awwalī, 1423 H – 2002, 274/1.

۔ السیوطی ، جلال الدین ، عبدالرحمن بن ابی بکر، تدریب الراوی ،مصر، دارالحدیث، (س-ن)۔ ،1/408

Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn, ʿAbd al-Raḥmān bin Abī Bakr, Tadrib al-Rāwī, Miṣr, Dār al-Ḥadīth,408/1.

۔ لکھنوی ، محمد عبد الحئی ، ظفرالامانی بشرح مختصرالسید الشریف الجرجانی فی مصطلح الحدیث،حلب ، مکتب المطبوعات الاسلامیہ ، الثالثہ ، 1416ھ۔،ص:364

Lukhnawī, Muḥammad ʿAbd al-Ḥayy, Ẓafar al-Amānī bi Sharḥ Mukhtaṣar al-Sayyid al-Sharīf al-Jurjānī fī Muṣṭalaḥ al-Ḥadīth, Ḥalab, Maktabat al-Maṭbūʿāt al-Islāmiyyah, al-Thālithah, 1416 H, p: 364.

۔ البقاعی ، ابراہیم بن عمر ، برہان الدین ، النكت الوفيہ بما فی شرح الألفيہ ،الریاض ، مکتبۃ الرشد، الاولی ، 1428ھ2007ء۔، 1/501

Al-Baqāʿī, Ibrāhīm ibn ʿUmar, Burhān al-Dīn, Al-Nukat al-Wafīyah bimā fī Sharh al-Alfiyah, Al-Riyāḍ, Maktabat al-Rushd, Al-Awla, 1428 H/2007, 501/1.

۔ الجزائری ، طاہر بن صالح ، توجیہ النظر إلى أصول الأثر ،حلب ، مکتب المطبوعات الاسلامیہ ، الاولی ، 1416ھ-1995ء۔، 2/600

Al-Jazāʾirī, Ṭāhir ibn Ṣāliḥ, Tawjīh al-Naẓar ilá Uṣūl al-Athar, Ḥalab, Maktabat al-Maṭbūʿāt al-Islāmiyah, Al-Awla, 1416 H/1995 AD, 600/2.

۔ ماہر یسین فحل ، اثر علل الحدیث فی اختلاف الفقہاء ،عمان ، دارعمار للنشر، الاولی 1420ھ-2000ء ۔، ص: 15-17

Mahir Yasin Fahil, Athar ʿIlal al-Ḥadīth fī Ikhtilāf al-Fuqahāʾ, ʿUmān, Dār ʿAmmār lil-Nashr, Al-Awla, 1420 H/2000, p: 15-17.

۔ الحنبلی ، عبدالرحمن بن احمد بن رجب ، شرح علل الترمذی ، اردن ، مکتبۃ المنار ، الاولی ، 1407ھ-1987ء۔ ، 1/324)

Al-Hanbalī, ʿAbd al-Raḥmān ibn Aḥmad ibn Rajab, Sharḥ ʿIlal al-Tirmidhī, Urdun, Maktabat al-Manār, Al-Awla, 1407 H/1987, 324/1.

۔ معرفۃ أنواع علوم الحديث ،ص:93

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p. 93.

۔ العسقلانی ، أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر ، النكت على كتاب ابن الصلاح ،المدینۃ المنورۃ ، الجامعۃ الاسلامیہ ، الاولی ، 1404ھ-1984ء۔، 2/771

Al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī ibn Muḥammad ibn Aḥmad ibn Ḥajar, Al-Nukat ʿalā Kitāb Ibn al-Ṣalāḥ, Al-Madīnah al-Munawwarah, Al-Jāmiʿah al-Islāmiyah, Al-Awla, 1404 H/1984, 771/2.

۔ ابن ابی حاتم الرازی ، عبدالرحمن بن ،محمد بن ادریس ، العلل لابن أبی حاتم،مطابع الحمیضی ، الاولی ، 1427ھ-2006ء ۔، 1/53

Ibn Abī Ḥātim al-Rāzī, ʿAbd al-Raḥmān ibn Muḥammad ibn Idrīs, Al-ʿIlal li-Ibn Abī Ḥātim, Maṭb] āʿ al-Ḥamīdī, Al-Awla, 1427 H/2006, 53/1.

۔ معرفۃ علوم الحديث ، ص:112۔

Maʿrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, p. 112.

۔ ابویعلی الخلیلی ، خلیل بن عبداللہ بن احمد بن ابراہیم بن الخلیل ، الإرشاد فی معرفۃ علماء الحديث،ریاض ، مکتبۃ الرشد، الاولی ، 1409ھ۔، 1/157

Abū Yaʿlā al-Khalīlī, Khalīl ibn ʿAbdullāh ibn Aḥmad ibn Ibrāhīm ibn al-Khalīl, Al-Irshād fī Maʿrifat ʿUlamāʾ al-Ḥadīth, Al-Riyāḍ, Maktabat al-Rushd, Al-Awla, 1409 H, 157/1.

۔ الإرشاد فی معرفۃ علماء الحديث، 1/160

Al-Irshād fī Maʿrifat ʿUlamāʾ al-Ḥadīth, 160/1.

۔ معرفۃ أنواع علوم الحديث ،ص:111

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p. 111.

۔ الزرکشی ، محمد بن عبد الله بن بهادر ابوعبداللہ بدرالدین ، النکت علی مقدمۃ ابن الصلاح ،الریاض ، اضواء السلف، الاولی ، 1419ھ-1998ء۔،ص:264

Al-Zarkashī, Muḥammad ibn ʿAbd Allāh ibn Bahādur Abū ʿAbd Allāh Badr al-Dīn, Al-Nukat ʿalā Muqaddimah Ibn al-Ṣalāḥ, Al-Riyāḍ, Adwā' al-Salaf, Al-Awlā, 1419 H/1998, p. 264.

۔ معرفۃ أنواع علوم الحديث ، ص:112

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 112.

۔ تدریب الراوی ،1/268

Tadrīb al-Rāwī, 268/1.

۔ ایضاً 1/323

Ibid, 323/1.

۔ ایضاً 1/344

Ibid, 344/1.

۔ العسقلانی ، أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر، نزہۃ النظر فی توضيح نخبۃ الفكر فی مصطلح أہل الأثر ،كراچی ، مکتبۃ البشری ، 1441ھ-2020ء۔،ص:101

Al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī ibn Muḥammad ibn Aḥmad ibn Ḥajar, Nuzhat al-Naẓar fī Taẓwīh Nukhbah al-Fikr fī Maṣṭalaḥ Ahl al-Athar, Karāchī, Maktabat al-Bushrī, 1441 H/2020, p. 101.

۔ ایضاً،ص:102

Ibid, p: 102.

۔معرفة علوم الحديث ، ص:183

Maʿrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, p. 183.

۔معرفة أنواع علوم الحديث ،ص:163

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 163.

۔ایضاً، ص:166-167

Ibid, p: 166-167

۔ تدریب الراوی،1/195-196

Tadrīb al-Rāwī, 195-196/1.

۔نزہۃ النظر فی توضيح نخبۃ الفكر فی مصطلح أهل الأثر، ص:72

Nuzhat al-Naẓar fī Taẓwīh Nukhbah al-Fikr fī Maṣṭalaḥ Ahl al-Athar, p: 72.

۔النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر ؒ ،2/652-653

Al-Nukat ʿalā Muqaddimah Ibn al-Ṣalāḥ, 652-653/2.

۔ النووی ، یحیی بن شرف ، ابوزکریا محیی الدین ، المجموع شرح المہذب،بیروت ، دارالفکر، (س-ن)۔،1/59

Al-Nawawī, Yaḥyá ibn Sharaf, Abū Zakariyā Muḥyī al-Dīn, Al-Majmūʿ Sharḥ al-Muẓhab, Bayrūt, Dār al-Fikr, (s-n), 1/59.

۔توجیہ النظر ،1/513

Tawjīh al-Naẓar, 513/1.

۔ایضاً، 1/514

Ibid, 514/1

۔ الكفايہ فی علم الروايۃ ،2/185

al-Kifāyah fī 'Ilm al-Riwāyah, 185/2.

۔ظفرالامانی بشرح مختصرالسید الشریف الجرجانی فی مصطلح الحدیث،ص:341

Ẓafar al-Amānī bi Sharḥ Mukhtaṣar al-Sayyid al-Sharīf al-Jurjānī fī Muṣṭalaḥ al-Ḥadīth, p: 341.

۔ العلائی ، صلاح الدین خلیل بن کیکلدی ، جامع التحصيل فی أحكام المراسيل ،بیروت ، عالم الکتب، الثانیہ ، 1407ھ-1986ء۔، ص: 31

Al-ʿAlāʾī, Ṣalāḥ al-Dīn Khalīl ibn Kaykaldī, Jāmiʿ al-Taḥṣīl fī Aḥkām al-Murāsil, Bayrūt, ʿĀlam al-Kutub, al-Thāniyah, 1407 H/1986, p. 31.

۔ الحاکم النیسابوری ، محمد بن عبداللہ بن محمد، المدخل الی الاکلیل ،الاسکندریہ ، دارالدعوۃ ، (س-ن)۔ص: 43

Al-Ḥākim al-Naysābūrī, Muḥammad ibn ʿAbd Allāh ibn Muḥammad, Al-Madkhal ilá al-Iklīl, Al-Iskandarīyah, Dār al-Daʿwah, p. 43.

۔معرفۃ انواع علوم الحدیث، ص:51

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 51.

۔ظفرالامانی بشرح مختصرالسید الشریف الجرجانی فی مصطلح الحدیث،ص:345

Ẓafar al-Amānī bi Sharḥ Mukhtaṣar al-Sayyid al-Sharīf al-Jurjānī fī Muṣṭalaḥ al-Ḥadīth, p: 345.

۔تدريب الراوي ،1/159

Tadrīb al-Rāwī, 159/1.

۔نزہۃ النظر، ص: 82

Nuzhat al-Naẓar, p: 82.

۔التمہید ،1/19، 20

Al-Tamhīd, 19-20/1.

۔معرفة أنواع علوم الحديث ،ص:126

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 126.

۔معرفۃ علوم الحدیث ، ص:166-172

Maʿrifat ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 166-172.

۔الکفایۃ فی علم الروایۃ ، ص: 357

al-Kifāyah fī 'Ilm al-Riwāyah, 357.

۔ معرفۃ انواع علوم الحدیث ، ص: 73۔

Maʿrifat Anwāʿ ʿUlūm al-Ḥadīth, p: 73.

۔جامع التحصیل ، ص:96

Jāmiʿ al-Taḥṣīl, p: 96.

۔نزہۃ النظر ، ص: 86

Nuzhat al-Naẓar, p: 86.

۔ العسقلانی ، احمد بن علی بن حجر ، ابوالفضل ، فتح الباری شرح صحيح البخاری ،بیروت، دارالمعرفۃ ،1379ھ ۔1/455

Al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī ibn Ḥajar, Abū al-Faḍl, Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Bayrūt, Dār al-Maʿrifah, 1379 H, 1/455.

۔ شرح علل الترمذی ، 2/653

Sharḥ ʿIlal al-Tirmidhī, 653/2.

۔ توجیہ النظر 1/516

Tawjīh al-Naẓar, 516/1.

۔ النکت علی کتاب ابن الصلاح ، 2/675

Al-Nukat ʿalā Muqaddimah Ibn al-Ṣalāḥ, 675/2.

۔ توجیہ النظر 1/516

Tawjīh al-Naẓar, 516/1.

۔ نزہۃ النظر ص: 73

Nuzhat al-Naẓar, p: 73.

۔ ترمذی ، محمدبن عیسی ، سنن الترمذی ، (ت احمد محمد شاکر)مصر ، مکتبہ مصطفی البابی الحلبی ، الثانیہ ، 1395ھ-1975ء۔1/443

Al-Tirmidhī, Muḥammad ibn ʿĪsá, Sunan al-Tirmidhī, (edited by Aḥmad Muḥammad Shākir), Miṣr, Maktabat Maṣṭafá al-Bābī al-Ḥalabī, al-Thāniyah, 1395 H/1975 AD, 1/443.

۔ عثمانی ،ظفر احمد ، اعلاء السنن ،کراچی ، ادارۃ القرآن ،1418ھ۔4/381

ʿUthmānī, ẓafar Aḥmad, Iʿlā al-Sunan, Karachi, Idarah al-Qurān, 1418H, 381/4

۔ الاشبیلی، عبد الحق بن عبد الرحمن بن عبد الله بن الحسين بن سعيد إبراہيم ، ابن الخراط، الاحکام الوسطی ، الریاض ، مکتبۃ الرشد، 1416ھ-1995ء1/354، 355

Al-Ashbīlī, ʿAbd al-Ḥaqq ibn ʿAbd al-Raḥmān ibn ʿAbd Allāh ibn al-Ḥusayn ibn Saʿīd Ibrāhīm, Ibn al-Khirāṭ, Al-Aḥkām al-Wusṭā, Al-Riyāḍ, Maktabat al-Rushd, 1416H, 1995, 354-355/1.

۔ الاشبیلی، عبد الحق بن عبد الرحمن بن عبد الله بن الحسين بن سعيد إبراہيم ، ابن الخراط، الاحکام الصغری، القاہرۃ ، مکتبۃ ابن تیمیہ، الأولى،1413ھ-1993ء، 2/169

Al-Ashbīlī, ʿAbd al-Ḥaqq ibn ʿAbd al-Raḥmān ibn ʿAbd Allāh ibn al-Ḥusayn ibn Saʿīd Ibrāhīm, Ibn al-Khirāṭ, Al-Aḥkām al-Ṣughrā, Al-Qāhira, Maktabat Ibn Taimiyah, 1413H, 1993, 169/2.

۔ ابن القطان ، علي بن محمد بن عبد الملك الكتامي الحميري الفاسي، أبو الحسن ، بیان الوہم والایھام فی کتاب الاحکام ، الریاض ، دارطیبہ، الاولی ،1418ھ-1997ء، 5/338، 339

Ibn al-Qaṭṭān, ʿAlī ibn Muḥammad ibn ʿAbd al-Malik al-Kittāmī al-Ḥamīrī al-Fāsī, Abū al-Ḥasan, Bayān al-Wahm wal-Ayham fī Kitāb al-Aḥkām, Al-Riyāḍ, Dār Ṭaybah, al-Awwalī, 1418 H/1997, 338-339/5.

۔ الزیلعی ، عبد الله بن يوسف بن محمد، نصب الرایہ،السعودیہ ، مؤسسۃ الریان ، الاولی ، 1418ھ-1997ء۔4/233

Al-Zaylaʿī, ʿAbd Allāh ibn Yūsuf ibn Muḥammad, Nasb al-Rāyah, Al-Saʿūdīyah, Muʾassasat al-Rayyān, al-Awwalī, 1418 H/1997 , 4/233.

Published
2023-06-26
How to Cite
Habib ur rahman. 2023. “اصطلاحات اصول حدیث کا تاریخی ارتقاء ۔ایک تحقیقی جائزہ: The Historical Evolution of the Terminologies of Hadith Science: An Analytical Review”. Al-Az̤vā 38 (59). Pakistan, 17-38. https://doi.org/10.51506/al-az̤vā.v38i59.636.